Резултатите от националното външно оценяване и изпитите, с които се кандидатства в гимназиите след седми клас, са най-ниски в сравнение с предходните 6 години. Близо една трета са получили двойка по математика. Това съобщи Евгения Костадинова – директор на дирекция в просветното министерство.
От над 54 хиляди седмокласници, които са се явили на изпитите, повече от 15 хиляди имат двойка по математика, осем хиляди по български език и литература. Отличниците по математика са 1200, по български език 2400. По математика преобладават получилите оценка "добър". Над 40 на сто от децата са изкарали петица, а по български език – повече от 45% процента.
Тази година има намаление на броя на седмокласниците, които са работили по втория модул и на двата изпита. С него се кандидатства в гимназиите. Най-голямо изоставане спрямо миналата година имат учениците от Велико Търново, Видин и Смолян. И по четирите предмета, на които са се явили на национално външно оценяване, повече от половината четвъртокласници имат отлична оценка, като по предмета "Човекът и обществото" шестици са получили близо 70 на сто от децата.
Заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева коментира в предаването "12+3" огромният брой двойки на изпита по математика:
Това е една реална картина, която говори за липса на мотивация при нашите ученици в усвояването на този толкова фундаментален учебен предмет и липса на системност в знания. Анализът показва, че при решаването на някои от задачите учениците трайно са забравили придобити в 5-и и 6-и клас знания, които са от важност за учебното съдържание в 7-и клас.
Проблемът ни е комплексен, признава Кастрева: Основен на нашата система, но системата ни е част от обществото.
Седмокласниците, които сега се явиха на матури, преди три години са показали значително по-добри резултати на външното оценяване след 4-ти клас.
Тази разлика има няколко посоки на обяснение, каза заместник-министърът:
От една страна, говорим за различен формат на национално външно оценяване. В първия случай говорим за оценяване на знания, умения и компетентности за начален етап. В другия случай говорим за оценяване на знания и умения за учебно съдържание за конкретен клас, за 7-и клас. Говорим и за различна училищна среда./…/ Много важен момент е мотивацията на учениците за усвояване системно на знанията и за демонстриране на техните знания при различните форми – състезания, национални оценявания, олимпиади.
Според Ваня Кастрева анализът, който трябва да се направи, след като резултатите от матурите са ясни, трябва да бъде на всички нива, както и мерките, които ще се предприемат.
Днес Министерският съвет одобри създаването на целодневна организация на учебния ден за шестокласниците от есента. За целта общините ще получат допълнително 27 и половина милиона лева. Целта е да се намали броят на отпадащите от училище деца и повишаване качеството на обучение.
Интервюто с Ваня Кастрева можете да чуете в звуковия файл.