Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богослужебни песнопения през Страстната седмица

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Богослужението в православните храмове през Страстната седмица е особено тържествено, а песнопенията, които звучат, са сред най-красивите произведения на композиторите, писали църковна музика.


Знайно е, че за всеки празник са предназначени определени текстове, изпълнявани върху мелодии от различни ортодоксални стилове. В нашия опит да представим музиката, която звучи вбългарските храмове в дните преди Възкресение Христово, ни помага Юлиан Периклиев. Той е възпитаник на Националната гимназия за древни езици и култури „Константин Кирил Философ“, завършил е след това Богословския факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, съосновател и солист на „Юлангело“ – камерна вокална формация, в чийто репертоар влизаха преди всичко произведения от църковната практика. Съосновател е и на ансамбъл „Аноним“, а през последните години е хорист в редиците на Смесения хор на БНР. Ето какво ни разказа той:



Богослужебните последования по времето на Великия пост, на тази светла печал, която изживяваме отново и отново в своя християнски живот, носят определена специфика. Това се забелязва особено силно в богослужението през Страстната
седмица, когато съпреживяваме и спомняме последните дни от земния живот на нашия Спасител – от влизането му в Ерусалим до неговото залавяне, съда, разпятието и славното му Възкресение. В тази връзка трябва да споменем службата „Последование на Жениха”, която се извършва срещу Велики понеделник, Велики вторник и Велика сряда. На Велики четвъртък, на утринното богослужение се пее „Чертог твой”. Велики четвъртък се характеризира с „Последование на светите и спасителни страдания на Господа нашего Иисуса Христа”, което се извършва вечерта. Популярно е и като „Четене на дванадесетте Евангелия”. Самото наименование говори, че същността на това богослужение е да се изчетат дванадесет откъса от четиримата евангелисти (Матей, Йоан, Лука и Марко), които възпроизвеждат периода от последната земна седмица на Христос. Това последование се характеризира с песнопения, които се изпълняват само на този ден. Едно от тях е „Разбойника благоразумнаго”. То е много популярно, посветено е на онзи благоразумен разбойник, разпнат заедно с Христос и покаял се за своите грехове. Виждайки истинското му покаяние, Божият син казва: „Днес ти ще бъдеш с мен в Рая”.



На утринната служба на Велики петък звучи „Благообразний Йосиф” – песнопение, което също е добило голяма популярност. То говори за делото на Йосиф от Ариматея, който измолва от Пилат Понтийски да снемат тялото Христово от кръста, да го измият с благовонни масла, както повелявал еврейският обичай, да го увият в плащаница и да го положат в неговата семейна гробница. В тази гробница се случва и тайната на тайните, великото чудо – Възкресението Христово.


Вечерта на Велики петък – продължава Юлиан – се извършва последованието „Опело Христово”. То се характеризира с три статии, които се изпълняват единствено на този ден. „Опело Христово” е израз на чувствата и мислите на тези, които съпровождат тялото на Исуса Христа до гроба и го полагат в него. Неслучайно в православните църкви се извършва тържествена погребална процесия извън храма, символично съпровождана от плащаницата, в която е било увито тялото на Господ Исус Христос. Известен и почитан е обичаят, при който след шествието и символичното погребение, когато отново влизаме в храма, минаваме под тази плащаница. Така символично влизаме в гроба с Христос, „умирайки за греха”. Това е нашата мисия като християни - да умъртвим греха в себе си, защото заради нас Той победи смъртта.

В наши дни на Велика събота се отслужва Василиева литургия. Свети Василий Велики, наречен стълб на Светата Църква за неговата основополагаща писателска и творческа дейност, изложил целия порядък на литургията в съкратен вид, както е била в апостолските времена, прибавяйки в нея и свои молитви. Василиевата литургия се отслужва 12 пъти в годината на големи празници. „Да молчит всякая плот” във Василиевата литургия на Велика събота се изпълнява вместо „Херувимската песен”. И текстът, и внушението, което носи това песнопение е да си представим усещането на Христовите ученици на този ден – съботния ден преди Пасхата, когато тялото е вече било положено в гроба. Те не знаят какво ги очаква. Затова говори и песнопението „Да замълчи всяка плът” – за деня на тишината, на пълната тишина, на очакването. За нас, които знаем – това е очакването на голямата радост.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени