Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Има ли потенциал българската модна индустрия?

БНР Новини

Ирен Дикова е млад български дизайнер и моден експерт. Завършила е специалност „интериорен дизайн” в престижен университет в Милано, Италия. След завръщането си в България започва да се занимава с интериорни проекти, декори, сценография и мода. Създава бранд за тениски с послание Bloom Stars. Преди година тя и неин съдружник откриват арт и галерийно пространство – платформа за изява на български дизайнери Flower’s and Co Gallery. Не отрича, че в България среща не малко трудности, но твърдо е решила да твори да се развива тук, и избира да се съсредоточи върху положителното:



Хубавото в България е, че конкуренцията в сферата на дизайна и модата все още е по-малка.Имам доста добри контакти и това ми помага да развивам проектите си.Освен това у дома винаги е най-добре. Човек е по-спокоен, по-лесно приема загубите и паденията. Ако си в чужбина и си сам, винаги е по-трудно. Да не говорим, че там трудно бих създала фирма, пък камо ли три. Данъците са високи, а конкуренцията огромна. Казуси обаче има. Трудно се намират професионалисти. Пазарът все още не е на високо ниво в тези сфери. Много често съм срещала реплики на мои тениски. Но това за мен не е проблем.Напротив, надъхва ме и се вдъхновявам да правя повече и по-интересни неща.

Любопитен факт е, че Кейт Мидълтън е носила рокля на български дизайнер. А преди година небезизвестният Валентино изкара колекция вдъхновена и от българските носии. Ирен е направила тениска с елемент на българска шевица, която е била част от кампания на известен перилен препарат. Нейният проект е избран между три дизайна (другите два нямащи нищо общо с националния фолклор), и то не от българин, а от румънец:


Българският ф
олклор е изключително богат на материи, нюанси, цветове, десени, шевици, геометрии и аксесоари. Все още не съм направила цяла колекция. Пуснах само един дизайн, защото исках да изпробвам пазара. Но след като видях интереса, който много ме зарадва, мисля да направя нещо доста по-амбициозно колекция с фотосесия. А защо не и да ги продавам извън границите на България?


Графикът на Ирен е натоварен, което е и доказателство за таланта ѝ. В момента тя и интериорният ѝ екип работят над две клиники за естетическа хирургия, една къща и два апартамента. В галерията пък предстоят няколко събития на дизайнери и марки преди коледните празници. Готви и интересен проект – лимитирана серия тениски. Ирен се гордее с българските си колеги модни дизайнери и вярва в предстоящия успех на този бранш у нас, но смята, че на модната индустрия в България не се гледа сериозно, а би трябвало:


С
едмицата на модата в София имаше три издания, но аз съм на мнение, че там са наблегнали повече на снобското и показността, на самото събитие като такова, а не на моделите, селекцията на дизайнери, организацията по ревюта и т.н. Мисля, че има още какво да се желае. Наскоро бях изключително впечатлена от ревю на известен български коафьор, който представя завършена визия от дрехи, до коса и аксесоари. Състоя се в Музея на съвременното изкуство под звуците на симфоничен оркестър. Ако има повече подобни събития, модната индустрия ще се развие повече. Разликата между българските и европейските дизайнери е, че в Европа има доста повече ценители на модата в нейната същност. Не става въпрос за ежедневните дрехи и аксесоари. Там има много полета за изява, докато тук все още сме назад в този аспект. Затова и направихме галерията за да предоставим възможност на новоизлезлите дизайнери да бъдат оценени. Все пак мисля, че много скоро ще можем да се конкурираме с Милано, Париж, Лондон, Копенхаген и други модни градове, защото когато талантът изпъква, не винаги е само въпрос на финанси.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна