Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

НСИ отчита подобрение на потребителските нагласи в началото на годината

Снимка: БГНЕС

През януари общият показател на потребителското доверие в България нараства с 1,1 пункта, компенсирайки понижението с 0,7%, отчетено през октомври миналата година. По този начин индексът на потребителското доверие в нашата страна остава за пореден месец недалеч от 10-годишен връх, достигнат в началото на 2017-а година (най-високо ниво от пролетта на 2007 година насам). Според НСИ подобряването на потребителското доверие в началото на годната се дължи изцяло на повишаване на доверието сред градското население.

Мненията на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата и общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца остават без съществена промяна спрямо предходното проучване за трите месеца до края на октомври 2017-а година. В същото време обаче прогнозите за следващите дванадесет месеца сред живеещите в селата регистрират известен песимизъм по отношение на финансово състояние и леко влошаване на очакванията за икономическата ситуация, докато при градското население има подобрение на тези две компоненти.

                                                                                                  Графика на индекса на потребителско доверие

СнимкаПо-неблагоприятни в сравнение с октомври са оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца, като съответният балансов показател нараства с цели 7,7 пункта, докато инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца се запазват на нивата от предходното проучване.

Прогнозите на потребителите по отношение на безработицата в страната са малко по-позитивни спрямо предходното аналогично проучване на НСИ, като съответният индекс се понижава с 2,8 пункта.

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голямата част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, но очакванията им са за известно подобрение на икономическите условия за спестяване през следващите дванадесет месеца.

Последната анкета на НСИ също така отчита и позитивна нагласа в намеренията на потребителите по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.

Трябва да се има предвид, че показателят "доверие на потребителите" на НСИ представлява средно аритметично на балансите на очакванията за развитието през следващите дванадесет месеца на финансовото състояние на домакинствата, на общата икономическа ситуация в страната и на спестяванията на домакинствата и безработицата, като последният баланс се взема с обратен знак.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна