Шанхайската фабрика на американската компания "Тесла" (Tesla) достави на свои клиенти първите 10 електромобили Model 3 седан, произведени изцяло в новата фабрика в Китай (Gigafactory), а главният изпълнителен директор Илон Мъск заяви, че производителят на електрически автомобили планира да създаде и дизайнерски център в азиатската държава, който да създава модели за продажби в световен мащаб.
На специално събитие в Gigafactory в Шанхай той също така представи и програма за новите електромобили Model Y, заявявайки, че в крайна сметка вероятно ще има повече търсене за Tesla Model Y, отколкото за всичките останали автомобили на компанията, взети заедно.
Илон Мъск изрази благодарност и към по-ранните китайски клиенти, отбелязвайки, че благодарение на закупените от тях електромобили "Тесла" от внос е било възможно разширяването на неговата компания в Китай и изграждането на фабриката в Шанхай..
Tesla Inc. построи Gigafactory 3 - първата фабрика извън САЩ - след решението на управляващата Комунистическа партия на Китай от 2018-а година да разреши изцяло чуждестранна собственост при производството на електрически автомобили в страната. Вече започна производството на Model 3 и планиране на електрически автомобил с повишена проходимост (SUV), известен като Model Y.
С изграждането на фабриката в Китай "Тесла" се изолира от евентуални увеличения на митата върху вносните автомобили, произведени в САЩ, ако има ново ескалиране на тарифната война между Пекин и Вашингтон.
Други чуждестранни автомобилни производители, включително General Motors, Volkswagen и Toyota Motor, имат отдавна съвместни предприятия в Китай. Шанхайската фабрика обаче прави "Тесла" първата чуждестранна марка автомобили, която е изцяло собственик върху своите операции производство в Китай.
Китай е най-големият глобален пазар за електромобили, но стартирането на производството на Tesla идва в момент, когато продажбите намаляват след края на правителствените субсидии от средата на 2019 година.
Общите продажби на електрически превозни средства в Китай спаднаха с почти 45% през ноември спрямо година по-рано до 95 000, въпреки че продажбите за първите 11 месеца на 2019 година се увеличиха с 1,3% до малко над 1 милион електромобили.
Илон Мъск заяви на официалното събитие, че "Тесла" планира да увеличи инвестициите в Китай и да изгради дизайнерски център за "създаване на електрически автомобили, които да се продават в световен мащаб", но без да предостави на този етап повече подробности.
Стартовата цена на китайския Model 3 е от 299 050 юана (около 42 680 долара), следвайки обявеното месец по-рано намаление на цените. Компанията заяви, че производството е започнало още през декември и на 30-и декември вече са били доставени 15 Model на служителите на "Тесла" във фабриката в Шанхай.
По-рано "Тесла" съобщи, че е доставила през миналата година в световен мащаб около 367 500 свои нови електромобили.
Компанията изненада приятно инвеститорите, като отчете печалба от 143 милиона долара през третото тримесечие на 2019-а година, засилвайки техните надежди, че Tesla Inc. може да се превърне в рентабилно предприятие. Компанията загуби 1,1 милиарда долара само през първата половина на миналата година.