Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автоинструктори за новата наредба: Това е рекет

| обновено на 14.01.20 в 13:39
7
Снимка: БГНЕС

Автоинструктори протестират с основно искане да бъде отменена наредбата на министъра, която въвежда нова система за контрол на обучението на водачите и увеличава броя на часовете за подготовка. Над 400 души със своите коли блокираха движението по бул. „Цар Освободител“ в участъка от ул. „Г. С. Раковски“ до президентството. 

Инструкторите са недоволни от предложението на Министерството на образованието и това на транспорта за увеличаване на часовете по кормуване - от 31 на 43 часа, и намаляването на теорията - до 14 часа. Подобна мярка няма да доведе до желания резултат за по-добро обучение на бъдещите шофьори, защото според автоинструкторите проблемът не е в обучението, а в начина, по който се взима изпитът за придобиване на шофьорска книжка.

Контрол върху качеството на обучението

Стефан Малковски, председател на Националния автоинструкторски съюз, коментира пред БНР, че с наредбата се вмъкват предпоставки за корупция в обучението.

„Ние не сме против контрола, но контрол трябва да има върху качеството на обучението, а не толкова върху обема часове“, каза той и добави, че това не може да стане, ако не се промени цялата система.

„Ние трябва да отидем към Министерството на образованието, където са методиките на обучение, където са модулите, учебните програми, там да бъде контролът. А ние в момента сме към Министерството на транспорта, което е абсолютен абсурд“, допълни Стефан Малковски в предаването „Преди всички“.

Според него досегашният брой часове – 31, е достатъчен, тъй 50-60% от курсистите вземат книжка от първия път. По-голямата част от останалите издържат изпита от втори или трети път, съответно – с 35 и 39 часа.

„Под 5% от курсистите се нуждаят от допълнителни часове“, изтъкна Малковски и добави, че е безсмислено броят на часовете за обучение да се увеличава нормативно, тъй като и сега всеки курсист може да вземе толкова часове, колкото смята, че са му необходими.

Според автоинструктора системата за контрол, която се предлага, е била разработвана още преди приемането на наредбата и това на практика е рекет спрямо бранша.

„В момента по закон контролът се осъществява от Министерството на транспорта, сега се изнася и отива в частна фирма. Какви са тези глупости“, коментира Стефан Малковски.

Ситуацията е динамична

Настимир Ананиев, председател на партия „Волт“, бивш председател на транспортната комисия в 43-тото Народно събрание, отбеляза в предаването „12+3“:

„Ситуацията е динамична. Аз съм против увеличаване на часовете и искането на диплома да получиш книжка. Аз съм за нов Закон за движение по пътищата. Трябва да обърнем внимание и към автошколите… Не се знае кой пише нормативните документи, трябва да знаем кой предлага съответното предложение… В момента се работи под натиск. Правителството е готово да приема различни предложения само и само да закърпи положението. Работи се на парче. Пътната безопасност не може да се подобри, ако се работи на парче“.

Ананиев прогнозира още кризи в управлението и не изключи вероятността за предсрочни избори.

Повече по темата можете да чуете в звуковите файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени