Държавният бюджет е ощетен с четвърт милион лева при саниране на блок в Бургас. Констатациите са на финансовата инспекция, а прокуратурата трябва да прецени дали има извършено престъпление от страна на заместник – кмет.
За блока на ул. „Цар Симеон 1“ 111 са подавани редица жалби до общината, още след като започват ремонтните дейности по него. Николай Едрев от етажната собственост пояснява, че първата е внесена още през януари 2018-та, няколко месеца след като стартира работата по сградата:
“След множеството сигнали, които сме подавали до Община Бургас и до надзора, включително, не беше взето под внимание нито едно възражение на сдружението на собствениците от страна на Община Бургас и надзора. Напротив! Те действаха като група, която да отхвърли по всякакъв начин претенциите на сдружението“.
От сдружението сигнализират прокуратурата и Агенцията за държавна финансова инспекция. Обвинението разпорежда спешна финансова инспекция, разказва Едрев. Държавната институция назначава техническа експертиза, която установява, че има неизвършени строително - монтажни работи за около 250 000 лв. Интервю с Николай Едрев можете да чуете в прикачения файл.
След изпратени въпроси към Община Бургас, оттам ни изпратиха свое становище по казуса, което публикуваме без редакторска намеса:
"Община Бургас оспорва констатациите на АДФИ заради съществени противоречия в доклада на вещото лице. Поради този факт, Община Бургас поиска от съда независима съдебна експертиза и назначаване на ново вещо лице. Целта е да се установи налице ли са нарушения от страна на фирмата изпълнител и ако има такива, в какъв размер са те. В Община Бургас не е постъпило искане от прокуратурата за становища и обяснения на служители във връзка с проверката на АДФИ. В получения от АДФИ доклад е направен извод за законосъобразност на проведената процедура, както и че всички служители са си изпълнявали задълженията въз основа на почиващи на закона документи. Постъпилите десетки жалби през годините се разглеждат от компетентните институции, но трябва да се има предвид и съществуващите дългогодишни неуредени финансови и личностни взаимоотношения между Изпълнителя на обекта и жалбоподателя чрез фамилна фирма. В Община Бургас не е постъпвал акт на прокуратурата за започнала проверка, производство или за разследване в специализираната прокуратура. Следва да се има предвид, че всяко служебно лице, заемащо държавни или общински длъжности подлежи на проверка от специализираната прокуратура, независимо дали жалбата срещу него е основателна или не. Всяко внушение за наличие на вина преди произнасянето на компетентни органи и уведомяването на Община Бургас са необосновано внушение".
Самата техническа експертиза е извършена от вещо лице - инж. Олег Радев. Ето и някои от несъответствията, които той посочва в доклада си:
Демонтаж на дървена дограма с единично стъкло. Спрямо протоколите, актуваното количество е над 888 кв. м., измереното на място обаче е 365. Разликата е за около 13 000 лв.
Доставена PVC дограма със стъклопакет. Има отклонение от около 175 кв. м., чиято стойност е около 35 000 лв.
Топлоизолация от експандиран пенополистирол (с една дебелина) около 370 кв. м., разликата 18 500 лв. С друга дебелина разликата е около 1 400 м., на стойност – около 30 000 лв.
Според вещото лице има и неизвършени дейности като „фина шпакловка по мазилка – вътрешно обръщане на прозорци“; „вкопаване на комуникационен и телевизионен кабел в съществуваща мазилка“ и други. Има и други работи, които, според вещото лице изобщо не са извършени.
От строителната фирма възразяват, тъй като, според тях, след обектът е завършил, не може да се установи количеството на материалите при физически оглед, а за точното количество има подписани актове.
Какви са констатациите на Агенцията за държавна финансова инспекция: неоснователно е изплатена сума около 250 000 лв. на „Галчев Инженеринг“, която трябва да се възстанови на финансиращия орган. Вредата, пише в доклада, е по вина на инвеститорския контрол, строителния надзор, управителя на „Галчев Инженеринг“, а от страна на община Бургас – Веселина Цакова (началник на Отдел "Строителство и енергийна ефективност") и заместник-кмета Красимир Стойчев.
Районната прокуратура в Бургас е отказала да образува производство по случая, този отказ, обаче, е отменен от Окръжната прокуратура. Държавното обвинение казва, че „данните по преписката и материалите от извършената финансова инспекция разкриват факти и обстоятелства, които дават основание да се приеме, че са налице данни за извършени престъпления от общ характер“. А именно – по чл. 311: „Длъжностно лице, което в кръга на службата си състави официален документ, в който удостовери неверни обстоятелства или изявления…“ От Окръжната прокуратура поясняват, че във връзка с констатациите на доклада „следва да се обсъдят и евентуално осъществен състав на престъпление по член 256, ал. 1 от НК, осъществен от заместник – кмет на Община Бургас“. Компетентната прокуратура, в случая, е специализираната, така че преписката е изпратена към тях. От специализираната прокуратура все още не са ни отговорили какво се случва с проверката им.
БНР-Бургас изпрати и въпроси по темата към "Галчев Инженеринг".