Eмисия новини
от 17.00 часа
Българско национално радио © 2020 Всички права са запазени

С колело в София, ама друг път

Ще слезем ли скоро от автомобилите, за да се движим удобно, безопасно и сигурно с велосипед и какво пречи на идеята за чист, безопасен и зелен град

Снимка: Pexels

Една от откроимите разлики между София и европейските градове е липсата на велосипедна инфраструктура. По време на изолацията още повече хора се убедиха в достойнствата и ползите от придвижване с колело, въпреки това не изглежда в скоро време промяна на трафика да е възможна.

Има добри пожелания и тържествено откриване на велоотсечки, но велосипедна мрежа липсва и придвижването на колело в София продължава да е рисковано, а на много места и невъзможно. Има отделни отсечки, свързващи дадени точки, но няма условия за придвижване. От години има и граждански натиск и различни групи от години се борят за подобряване на условията.

Всички искаме по-зелен, свободен от автомобили, свързан и удобен за придвижване пеша и с велосипед град, а администрацията, която го управлява вече десет години, изповядва на думи същата философия. 

"София продължава да бъде най-опасната столица в ЕС за втора година. В последните две години пътно-транспортните произшествия в града са се увеличили със 100 процента" – тази печална статистика сподели инж. Богдан Милчев от Института по пътна безопасност.

"Експертите, отговорни за развиването на транспортната инфраструктура на София в момента, са същите, които от 10 години не развиват тази мрежа. Продължава да има задкулисие в управлението на транспортната мрежа – каза Милчев.

Беше създаден консултативен съвет, който да работи за интересите на София, но този съвет се превръща в параван на проблемите на пътната безопасност, а не в коректив.

Проблемът са системните нарушители на пътя и за да им въздействаме, ни трябва нова философия на Закона за движение до пътищата.

За да се превърне велосипедът в култура на придвижване, ни трябва политика, но не на приказките, трябват конкретни действия – каквито няма.

Скоро ще ни се наложи да спасяваме града от афишираните му спасители", констатира Богдан Милчев.

"Във вече десетгодишното управление на града се усеща умора и нежелание за промяна, която е належаща" – каза и общинският съветник Борис Бонев, който представи елементи от Визията за развитие на София до 2050 г., където са залегнали хубави идеи като освобождаване на града от трафика, изграждане на веломрежа и град за хората, а не само за големите икономически интереси.
Велосипедът предполага придвижване не само в града обаче. Чуйте и Борис Бегъмов, лидер и създател на проекта "Дунав Ултра", който популяризира велотуризма сред природата и откроява потенциала и възможностите на този тип преживяване.

Новините на БНР - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
Още от
Будител на годината 2020