С днешното гласуване на практика пакетът е приет на второ четене и официално става закон.
Изненада от резултата в пленарна зала нямаше. Това, на което разчита България и още 8 страни-членки, е оценката на въздействие върху околната среда от връщането на камионите и водачите, която Комисията трябва да изготви през септември и на колективен иск в Съда на ЕС.
Инициаторът на връщането на камионите и водачите в страната, в която е регистрирана фирмата, евродепутатът Исмаил Ертуг заяви в отговор на въпрос на "Хоризонт":
"Не вярвам тази оценка да доведе до резултата, който желаете. Знаем, че тя е част от деструктивната стратегия на част от играчите. Не се страхувам от нея. Ние сме тук за целия ЕС, а не само за една страна-членка". По-рано Ертуг каза, че влиянието на сектора върху политиката в тези страни, в т.ч. и България, е изключително голямо, колегите му са му признавали това на четири очи, както и че не могат да правят каквото искат.
Преходният период, преди пакетът окончателно да влезе в сила, е година и половина.
След това камионите трябва да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици, а водачите - на 4.
Пред "Хоризонт" евродепутатът Петър Витанов, който е и постоянен член на транспортната комисия, коментира:
"Основните ни надежди са свързани с действията оттук нататък. Това, което ни предстои, и смятам, че там имаме далеч по-големи шансове, е в Съда на ЕС в Люксембург".
Според Витанов Комисията сама се е отказала от първоначалното си предложение за пакета, тъй като в него не е било предвидено нито връщането на камионите, нито на водача.
Позицията на Европейската комисия обаче не е еднозначна. Еврокомисарят по транспорта Адина Вълян приветства постигнатото споразумение за подобряване на социалните условия за шофьорите, но на практика подкрепи думите на евродепутата Витанов. Говорителят Тим Макфий:
"Комисията изразява съжаление, че новият набор от правила включва елементи, които биха могли да не са в съответствие с амбициите за Европейския зелен пакт и подкрепената от Европейския съвет цел за постигане на климатичен неутралитет до 2050 година. Става дума за връщането на камионите, в която е регистрирана фирмата, на 8 седмици и наложените ограничения върху комбинираните транспортни операции. Тези мерки не бяха част от предложенията на Комисията, които бяха направени през май 2017 година и не са били обект на оценка за въздействие."