След принудителното няколкомесечно прекъсване, наложено заради пандемията от Covid-19, радиосимфониците и техният главен диригент Марк Кадин отново се завръщат на сцената и подновяват своите традиционни срещи с публиката и слушателите. Новият творчески сезон 2020/2021 се открива в петък, 25 септември, в столичната зала „България“ с програма, която предлага: българската премиера на творбата на Добринка Табакова „Дърво и стомана“, Третия клавирен концерт на Лудвиг ван Бетовен, в който солист ще бъде младият украински пианист Дмитро Чони, и Симфония №100 „Военна“ от Йозеф Хайдн.
С много надежди, вдъхновение и любов маестро Кадин е подготвил един нов сезон, в който Симфоничният оркестър на БНР обещава на своите почитатели интересни програми, великолепни солисти и гостуващи диригенти – както млади, новоизгряващи звезди, така и вече утвърдени знакови творци. Концертите са обединени в два основни цикъла – „Хоризонт“ и „Христо Ботев“ – посветени на 50-годишнините на програмите. Подновена е и звукозаписната дейност на радиооркестъра, която е една от основните му задачи, като състав на Българското национално радио, създаващ и съхраняващ музикалния ни фонд.
Марк Кадин разговаря със Светлана Димитрова за новия сезон на радиосимфониците
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Първият гост-солист на радиооркестъра ще бъде многообещаващият Дмитро Чони – изключително талантлив украински пианист, който макар и много млад, вече е носител на десетки награди. Сред тях са: Първа награда и Златен медал на конкурса „Paloma O'Shea Santander International Piano Competition“ в Испания, Първи награди на Международните конкурси: „Тhe Bösendorfer USASU“ (САЩ), Лос Анджелис (САЩ), Рим (Италия), Тукуман (Аржентина); Първа награда и Награда на публиката от „ZF-Musikpreis“ (Германия) и др. Дмитро Чони е лауреат и на редица музикални форуми за пианисти като: Vendome prize от фестивала във Вербие (Швейцария), конкурса Феручо Бузони (Италия); Международния конкурс за пиано в памет на Владимир Хоровиц (Украйна); Международния конкурс на езерото Джинджи, Суджоу (Китай), Конкурса Сан Маринo. Удостоен е и с престижните награди „Артуро Бенедети Микеланджели“ от академията „Епан“ (Италия) и „Prix du Piano Bern“ от Интерлакен класикс (Швейцария).
За него Норма Фишер, професор по пиано в Лондон, казва: „Той е извънредно завладяващ млад артист с великолепно владеене на клавишите и неустоима музикалност.“
Дмитро Чони ще бъде солист в Третия клавирен концерт на Лудвиг ван Бетовен, до минор, опус 37. Творбата е създадена през 1800-та година (ескизите са от 1797) и е посветена на пруския принц Фридрих Лудвиг. Първото й изпълнение е на 5 април 1803 година със солист самият автор. Концертът има голям успех и веднага добива популярност. В известния „Музикален речник“ на Ернст Лудвиг Гербер, издаден през 1812, се казва: „...Това е, може би, най-висшето творение сред създаденото от майсторите в дадения жанр“. След Бетовен третият концерт е изпълнен от Фердинанд Рис и в края на 1808 от Фридрих Щайн.
„Дърво и стомана“ на Добринка Табакова е изключително интересна творба, която ще прозвучи премиерно в България. Произведението е написано през 2019 по поръчка ва BBC и е изпълнено за първи път на фестивала BBC Proms в Лондон. Дървото и стоманата са материалите, от които са направени инструментите в симфоничния оркестър и в този смисъл творбата е нещо като своеобразен пътеводител в оркестъра, разкриващ неговите особености и възможности.
Симфония №100 „Военна“ от Йозеф Хайдн е осмата поред от общо 12-те т.нар. „Лондонски“ симфонии на Хайдн. Написана е за второто голямо лондонско турне на композитора и названието ѝ произтича от втората част и края на финала, в които звучат характерни фанфари, изпълнявани от тромпети в „С“ и ефекти в перкусиите. Освен стандартните изпълнители на дървени духови, валдхорни и тромпети, както и струнни и тимпани, в Симфония №100 оркестърът включва и набор от „турски“ перкусии (триъгълник, чинели и голям барабан), което е голяма новост за европейската музика от края на 18-и век и се превръща в своеобразна „мода“. Именно появата на новите ударни, подсилващи духовите инструменти, както и маршовите ритми, дават на тази симфония заглавието (не авторско!) – Военна. Произведението е изпълнено за първи път на 31 март 1794 в „Hanover Square Rooms“, Лондон, под диригентството на автора и има изключителен успех.
От новия сезон началният час на всички концерти на радиооркестъра вече е 19 часа. Концертите ще се излъчват директно по програма „Христо Ботев“.