Промените в потребителските навици и приоритети през последните месеци са видими, но те са по принуда. В същото време в периода на епидемията и паника у някои, намират се търговци, които предлагат удивителни продукти – например антивирусен душ.
Това посочи Богомил Николов, председател на асоциацията „Активни потребители” при гостуването си в Радио София. Организацията е учредена преди повече от 20 години, извършва тестове на продукти, стоки и услуги, подпомага потребителите да направят разликата.
„Ако погледнем бизнеса - и сега се наблюдава как при желание за поевтиняване на даден продукт, производителите правят компромис с качеството – ярък пример за това е сиренето“, отбеляза Николов. „Но ние, купувачите, може да се каже – ставаме съучастници, тъй като все пак избираме именно евтиното, с имитации и заместващи съставки.“
По думите на специалиста ситуацията тази година ни предоставя шанса да не купуваме толкова много, а по-малко, но с фокус на качеството.
„Много хора не се успокояват, докато не похарчат всичко, до стотинка.
Всъщност тези, които имат повече пари, са по-склонни да ги пилеят.“
Според Богомил Николов българите доста се напатиха от лошо управление на отпадъците. В същото време много хора само косвено си дават сметка за ненужните стоки и производството на отпадъци/смет.
Идеята на кръговата икономика не е просто еднократно да рециклираме използвана вещ, а да има постоянен кръговрат и да спрем да замърсяваме
Бизнесът ще предпочита новото производство, докато то е по-евтино, отколкото да рециклира. Важна е волята, съзнанието, желанието да замърсяваме по-малко.
Чуйте разговора на Лъчезар Христов с Богомил Николов, както и анкетата на Мария Илиева.