Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Продължават опитите за отварянето на Суецкия канал

Анализатор: Европа може да очаква поскъпване и недостиг на редица стоки

| обновено на 27.03.21 в 21:39
Корабът Ever Given, който е заседнал в Суецкия канал, блокирайки преминаването на други съдове и предизвиквайки задръстване за товарни кораби. Снимката е от египетско пристанище.
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Влекачи са успели да преместят леко контейнеровоза "Евър Гивън", който заседна във вторник по диагонал на Суецкия канал. В момента се правят опити корабът да бъде изцяло отместен от брега, но големите вълни и силния вятър усложняват операцията.

321 кораба чакат за транзит през канала. Стоки за милиарди долари престояват от двете страни на ключовата връзка между Азия и Европа.

Според директора на администрацията на Суецкия канал адмирал Осама Рабие възможно е техническа или човешка грешка да е довела до инцидента.

Днес беше възобновена операцията по преместването на заседналия в Суецкия канал огромен контейнеровоз.

Ако тя е неуспешна, ще бъде организирана нова акция утре сутринта.

Броят на корабите, очакващи да преминат през Суецкия канал, нараства експоненциално и това вече променя графика на морските маршрути по цял свят, предупреждават блокирани в района моряци.

Контейнеровозът „Евър гивън“ е с размер на 4 футболни игрища - дълъг е почти, колкото е висока Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк и тежи 200 хиляди тона.

Във вторник той беше отклонен от силни ветрове и пясъчна буря, която пречеше на видимостта.

Корабът е блокиран диагонално на входа на Суецкия канал.

Усилията на местните власти да отворят маршрута продължават 10 с влекача и още два плавателни съда.

Съветник на египетския президент изрази надежда, че това може да стане до два-три дни. Експерти твърдят обаче, че преместването на кораба може да отнеме седмици.

Около 12% от световната търговия преминава през 193-километровия Суецки канал, свързващ Средиземно с Червено море и най-краткия път между Азия и Европа.

Алтернативен маршрут край нос Добра надежда  и южните брегове на Африка, но пътят оттам е с две седмици по-дълъг, отколкото през Суецкия канал.

Блокадата предизвика 3% ръст в цените на петрола.

"Европа трябва да се подготви за поскъпване и недостиг на редица стоки заради блокадата на Суецкия канал", прогнозира в интервю за "Хоризонт" анализаторът от лондонския Център за икономически и бизнес проучвания Кай Нойфелд.

По думите му търговията по оста Азия-Европа няма да бъде нарушена сериозно, ако ключовият морски път бъде отворен скоро, но това става все по-малко вероятно.

Компанията собственик на кораба, блокирал Суецкия канал, се надява трафикът да бъде възстановен тази вечер.

Юкито Хигаки, президент на японската компания "Шоей Кисен", чийто кораб е "Евър гивън", изрази надеждата си трафикът през канала да бъде възстановен тази вечер. Това предаде Франс прес, цитирана от БТА.

Хигаки даде в петък пресконференция, на която изложи актуална информация за усилията по деблокиране на кораба, заседнал в Суецкия канал.

"В момента елиминираме пясъчните насипи, в които е заседнал корабът, с помощта на още машини за разчистване", изтъкна Хигаки.

"След като работите по деблокирането му приключат, корабът ще може да продължи да функционира", каза още ръководителят на "Шоей Кисен", цитиран от японския всекидневник "Асахи Шимбун". 


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна