През 2006 г. американският композитор Джоузеф Самър създава операта „Хамлет“ по прочутата пиеса на Уилям Шекспир. Самър е страстен почитател на английския писател и е създал още една опера по „Бурята“, завършена през 2013 г., както и много песенни цикли по различни сонети наречени „Оксфордски песни“.
Либретото също е негово. В годините след нейното създаване композиторът неколкократно организира в Бостън, където живее и работи, майсторски класове и творчески работилници по интерпретация на съвременна музика, по време на които множество млади оперни певци подготвят и изпълняват фрагменти от неговата творба. Така операта „Хамлет“ живее в музикалното съзнание и в емоционалния свят на оперните артисти, много от които ще участват в настоящата продукция на Русенската опера, която ще представи световната премиера на произведението. Всичко това се осъществява благодарение на финансовата подкрепа на различни американски фирми.
Съставът, който подготвя премиерата, е предимно българо-американски. Диригент е Лео Хусейн, режисьор Пламен Бейков, художник Денис Иванов.
А ето, както е прието, действащите лица и изпълнителите: • Хамлет – Омар Наджми, тенор • Офелия – Бриана Робинсън, сопран • Полоний – Кевин Томпсън, бас • Клавдий – Евън Бравос, баритон • Гертруда – Мишел Трейнър, сопран • Хорацио – Катрин Прахт, мецосопран • Лаерт – Нийл Ферейра, тенор • Розенкранц – Добромир Момеков, баритон • Гилденстерн – Теодор Петков, баритон • Актриса Кралица – Мелани Форджерон, алт • Актьор Крал – Джоузеф Хъбард, бас • Джоузеф – Стоян Стоянджов, бас • Уил – Мария Анастасова, сопран • Свещеник – Емил Желев, бас • Пролог – Владимир Буриянов, тенор
„В спектакъла участват млади певци, но вече със свои изяви на оперната сцена..., но всички те са изключително мотивирани, вдъхновени са, че се намират в Русе. Много им харесва градът, като място да споделят своите умения – казва Пламен Бейков. Има и български участници в по-малките роли..., разбира се, хорът и оркестърът на театъра... В операта има отделни арии, които са ясно обособени, но протичат с цялостния поток и са като продължение на музикалната драматургия. Има много ансамбли като дуети и терцети, които също са особени. Наблюдавам интересен похват, който се случва на две, три места в операта. Има едновременно протичащи квартет и терцет, които чисто времево изобразяват два различни момента от протичането на действието. Има реминисценция, един разказ и реминисценция, която се случва едновременно с разказа“.
В звуковия файл чуйте какво сподели режисьорът Пламен Бейков
Интервю на Светлана Димитрова с Пламен Бейков за „Артефир“
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Американският композитор Джоузеф Самър още на 15-годишна възраст е приет в Консерваторията в Оберлин, където учи при Ричард Хофман – асистент на Шьонберг. Завършва Музикална композиция през 1976. Преподава теория на музиката в музикалния отдел на университета Карнеги Мелън, започва активно да композира. Композиционният стил на Самър смело навлиза в териториите на авангарда, но без да изоставя напълно елементите на късния неокласицизъм, защитавайки естетиката на една красива в своята консервативна последователност историческа приемственост.
Джоузеф Самър има утвърден афинитет към класически литературни първоизточници за своите композиции. Създава поредица от комични опери, базирани на историите на Бокачо в „Декамерон“. Вече почти две десетилетия задълбочено изследва творчеството на Уилям Шекспир.
Британският диригент Лео Хусейн учи в колежа „Сейнт Джон“, Университета в Кеймбридж и Кралската академия за музика – Лондон. Започва кариерата си през 2004 като музикален ръководител на English Touring Opera, работи за оперния фестивал в Глайнборн и Opera North. Асистент е на сър Саймън Ратъл в Берлинската филхармония и на Валери Гергиев във Виенската филхармония на фестивала в Залцбург. За пет творчески сезона е музикален директор на Landzheater в Залцбург и главен диригент на Опера дьо Руан в Горна Нормандия. Хусейн работи редовно с престижни европейски оркестри, включително NHK симфоничен оркестър, Deutsches Symphonie-Orchester-Берлин, Виенски симфоничен оркестър, WDR симфоничен оркестър-Кьолн, Филхармоничния оркестър на Люксембург, Пражката филхармония, Кралския датски оркестър, Токийски симфоничен оркестър, симфоничните оркестри на Западна Австралия и Тасмания. Работил е и с Филхармонията „Джордже Енеску“, Софийската филхармония и Хамбургския симфоничен оркестър.
Режисьорът Пламен Бейков е завършил оперно пеене в Кралския колеж за музика – Лондон и е специализирал при знаменития български певец Борис Христов в Рим.
Като оперен артист е участвал в продукции на всички български оперни театри и е гастролирал в почти всички европейски страни, САЩ и Япония. Изявявал се е в най-авторитетните концертни зали в Испания и Русия.
През 2020 Пламен Бейков защитава магистърска степен в специалността Музикално-сценична режисура в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ в класа на проф. д-р Виолета Горчева.
Сред заглавията, които е поставил, са „Човешкият глас“ от Пуленк (2016, 2020), едноактната опера от Перголези „Учителят по музика“ (2016), световната премиера на операта „Пламъци в платната на нощта“ от Гиоргос Минас (2017), „Мария Десислава“ от Парашкев Хаджиев (2017), „История на войника“ от Стравински (2018), „Кантата за кафето“ от Й.С.Бах (2019 и 2020), „Балът на неблагодарните“ от Клаудио Монтеверди (2019), „Сватбата на Фигаро“ (2021).
Тенорът Омар Наджми в ролята на Хамлет е познат и харесван оперен артист от сцените на Бостън, където живее. Носител е на магистърска степен от Бостънския университет и бакалавърска степен по теория на музиката от колежа в Итака. Възпитаник на програмата за новоизграждащи се артисти от Бостън, младият тенор участва в над десет продукции на компанията, сред които като Ваня Кудряс в „Катя Кабанова“, Ник в „Приказката на слугинята“, Бепе в „Палячи“. В операта в Колорадо, където завършва пребиваването си като млад артист през сезон 2016/2017 излиза на сцената като Джо в „Момичето от Златния запад“, Нормано и Едгардо в „Лучия ди Ламермур“.
Певецът поддържа и активна концертна кариера. Дебютира в Карнеги Хол през 2018, където неколкократно солира в кантатно-ораториални произведения. Участвал е със Симфоничния оркестър на Хелена в „Stabat Mater“ на Росини, с Филхармонията на Савана в „Реквием“ на Моцарт, с Хоровото дружество „Гринуич“ в „Lobgesang“ на Менделсон и много други.
Омар е работил с композитора Джоузеф Самър, докато пее главната роля в творческата работилница на неговата опера „Хамлет“. Омар Наджми работи и като композитор – първата му опера „En la ardiente oscuridad“ прави своята премиера през 2019 и ще бъде изпълнена отново на Фестивала във Финикия през август 2021 година.