България все още не изпълнява напълно минималните стандарти за премахване на трафика на хора, но полага значителни усилия в тази посока. Това се посочва последния Доклад за трафика на хора на Държавния Департамент на САЩ.
В документа се казва, че въпреки пандемията от Covid-19 българското правителство е демонстрирало по-големи усилия при борбата срещу трафика на хора.
Сред отбелязаните положителни стъпки са увеличаването на финансирането за национална стратегия, даване на повече средства за деца в кризисните центрове и сътрудничество на международната сцена, което включва създаване на брошура за работещите в чужбина българи с информация за техните права.
В същото време управляващите не са изпълнили минимални стандарти в няколко ключови области, се казва още в доклада. Сред тях са незначителните присъди срещу мнозинството от осъдени трафиканти. Нещо, което според документа, може да подкопае усилията за справянето с проблема.
В доклада е добавено „Корупцията сред органите на реда и съдебните органи продължава да пречи на напредъка и предполагаемо съучастничество в престъпления, свързани с трафик (на хора), продължава да съществува безнаказано.“
България също е представена като една от страните, които са основни източници на трафик на хора в Европейския съюз.
Това е 21-ят доклад на Държавния департамент по темата, в който са представени 188 държави.
Всяка страна е поставена в определено ниво. Страните от първи кръг спазват международните стандарти. Тези от второто ниво, сред които е и България, e важно да покажат прогрес при спазване на стандартите. Ако попаднат в трети кръг това означава, че страните не полагат усилия да постигнат минималните условия и това може да доведе до рестрикции.
Тази години 17 от държавите са изправени пред потенциални американски санкции, тъй като се смята, че не са направили достатъчно за борба с трафика на хора. Критика беше отправена и към някои американски съюзници като Нова Зеландия, Португалия, Израел и Норвегия, които от първи попаднаха във втори кръг.
Новият доклад покрива периода от 01 април 2020 г. до 31 март 2021 г. и в него се изтъква, че пандемията е изложила милиони на риск от експлоатация и e отместила вниманието на правителствата встрани от справянето с трафика на хора.