Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

София може да се гордее със зелен ринг, а софиянци да използват изоставени сега терени

Снимка: greenlinesofia.com

В София съществуват повече от 20 км изоставена жп инфраструктура, включително принадлежащи пространства, сгради и бивши гари. Те обаче могат да имат много по-пълноценен живот, да функционират в полза на града и жителите му.

В това са убедени архитекти и съмишленици, обединени в проекта „Зелена линия София”. Двама от експертите гостуваха в Радио София и обясниха какви идеи имат и предлагат за българската столица.

Примери за добри решения при изоставени пространства могат да се намерят в Париж, Ню Йорк, Тел Авив, Цюрих, Чунчон (Корея), Копенхаген, Вупертал, (Германия) и други, разказа арх. Светослав Александров - съосновател на „Зелена линия София“ (заедно с арх. Християна Василева). Във Вупертал например, където той учи, жп релсово трасе се е превърнало в линеен парк – 23 км, гари са се превърнали в театри, организират се спортни и други събития, има пространства за изложби. 

„Стана една голяма сцена, активизира се културният и социалният живот“, отбеляза арх. Александров. Живеейки близо до Западния парк, той веднага си е представил, че нещо подобно може да се изгради и в София. След популяризиране на проекта са се появили добри отзиви и инициаторите се надяват на реализация.

Общият софийски зелен ринг, който може да стане екологичен, свързан, вело и пешеходен пояс в града, е 33 км, допълни ландшафтен арх. София Стоянова.

Рингът може да свързва хората, кварталите, зелената система, различни спортни, културни и образователни обекти.

Снимка: greenlinesofia.com

Специалистите са изчислили, че бъдещият ринг е добре да бъде широк 5 метра, за да може да има място и за велосипедисти, и за пешеходци. Където е възможно, ще има детски площадки, места за сядане, паркови разширения на ринга.

Проектът през юли т.г. вече е бил представен и дискутиран в район „Слатина“. Става дума за първата отсечка – от гара „Пионер“ до моста „Шипченски проход“.

„Хората не се притесняват, че така ще им бъдат отнети места за паркиране. Искат да се осъществи проекта, но го искат бързо, веднага. Искат да го пробват, да го ползват“, разказа ландш. арх. Стоянова.

По думите ѝ спънките се в процедурите между различните институции.

„В момента правим предпроектно проучване с колеги от „Софияплан“. То трябва да бъде одобрено от общинския съвет, а след това да се уредят терените, собственост на НКЖИ“, уточни арх. Александров.

Обществото ще спечели от този проект, но за реализирането му е нужна политическа воля. Ако това стане, ще има за какво да се гордеем пред цяла Европа, смятат архитектите инициатори на „Зелена линия София“.

Чуйте разговора на Елена Пъневска с арх. Светослав Александров и ландш. арх. София Стоянова.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна