Служебният министър на транспорта Христо Алексиев обяви, че е сформиран кризисен щаб заради кораба "Вера Су". Това той направи в София след заседанието на правителството. Прехвърлянето на товара на заседналия край Каварна кораб беше отложено заради лошото време. Очаква се до петък да бъде намерен начин за претоварване на поне още 450 тона от азотните торове, за да може корабът да олекне и да бъде изтеглен:
"Имаме няколко приоритета - околната среда и здравето на хората, както и операция по евакуацията на екипажа, ако се влоши времето", каза министърът.
Още днес Алексиев ще търси отговорност от длъжностни лица. Горивото е източено от кораба, правят се паралелни планове за изваждане на плавателния съд, съобразени с екологичните норми.
„В момента се правят пет плана паралелно за изваждане на кораба и неговото разтоварване. Нищо няма да бъде направено, което да води до увреждане на околната среда“.
Служебният министър на околната среда Асен Личев гарантира, че няма да бъде допусната екокатастрофа:
Претоварването не може да продължи заради лошото време
Заради лошите метеорологични условия в морето операцията по претоварването на кораба "Вера Су", заседнал край местността Яйлата, няма да започне днес, предаде кореспондентът на БНР в Добрич. Според експерти, за да се олекоти достатъчно корабът и той да може да бъде изтеглен, трябва да бъдат претоварени още поне 450 тона от азотните торове. Междувременно се търси вариант за помощ и от чужди фирми, тъй като страната ни не разполага с необходимия ресурс за реакция при такава мащабна морска операция.
На десетия ден от засядането на турския товарен кораб край скалите на Яйлата държавата все още няма план и подходяща техника за действие. На снощното заседание на местния кризисен щаб с участието на областния управител на Добрич Васил Карапанчев и експерти на всички институции, имащи отношение към проблема, са били обсъдени всички възможни варианти за реакция, без да се нарушават екологичните норми, информира Карапанчев.
„Проблемът е сериозен и показва на практика, че страната ни не разполага с подходяща техника и алгоритъм. С екипажа на кораба се поддържа постоянна връзка и при необходимост ще бъде евакуиран. Водят се също разговори със салвидж компания“, каза още той.
Вероятно две четиритонни котви ще бъдат преместени от Варна към Каварна, за да бъде укрепен допълнително с тях корабът при подходящо време.