Активността в сферата на услугите на Китай се разшири по-силно от очакваното през октомври благодарение на силното търсене, въпреки че растящата инфлация оказва натиск върху бизнес нагласите за следващите месеци, показват резултати от частно проучване на агенциите Caixin и Markit.
Индексът PMI, измерващ активността в сектора на услугите, нарасна през октомври до 53,8 пункта от 53,4 пункта през септември. Това е най-високото ниво на индекса от юли 2021 г. и далеч над осредните очаквания за негово понижение към 50,7 пункта.
Подобрените, отчетено от частното проучване на Caixin и Markit, което се фокусира повече върху малките фирми в крайбрежните региони, контрастира с официалното проучване на китайската статистика, което показа отслабване на експанзията в сектора на услугите.
Анализатори отбелязват, че секторът на услугите, който се възстановява по-бавно от коронавирусната пандемия отколкото промишлеността, е по-уязвим от спорадичните огнища на Covid-19 в страната, което помрачава перспективите за дългоочакваното възстановяване на потреблението през следващите месеци.
Графика на PMI индекса на услугите
Трябва да се има предвид, че китайският бизнес за отдих и туризъм е негативно повлиян от стратегията на страната за нулева толерантност към Covid-19 чрез ограничаване на инфекциозните огнища посредством въвеждане на строги, макар и краткотрайни противоепидемични мерки и локдауни през последните седмици. Градовете със заразени с коронавируса имат затворени места за забавление, ограничен туризъм или отложени културни събития.
Последното проучване също така показва, че съставният (общ) PMI индекс (включващ както активността в промишлената, така и в непромишлената сфера) нарасна през октомври до 51,5 пункта от 51,4 месец по-рано.
Индексът на общата бизнес активност се подобри за втори пореден месец и то с най-солидното темпо от май насам.
Данните също така показват, че както производителите, така и доставчиците на услуги са регистрирали по-силно увеличение на продажбите през октомври спрямо септември.