„Здравеопазване“ е сферата, за която компаниите са дарявали най-много през 2020 г. В отговор на кризата с Covid-19 и апелите за помощ от страна на институции и болнични заведения, корпоративните дарения бяха предимно на финансови средства и материали (специализирана апаратура, тестове, дезинфектанти, лични предпазни средства). Освен за здравеопазване, компаниите даряваха и за инициативи и проекти в образователната и социална сфери, свързани с необходимостта от трансформиране на подкрепата за най-уязвимите в кризата.
Това се казва в доклад на Българския дарителски форум (БДФ) с проучване и анализ на тенденциите в дарителството у нас.
Общият обем да направените дарения надхвърля 117,2 млн. лева.
Най-голям дарител на финансови средства са компаниите, следвани от фондациите. Индивидуални дарители се нареждат на трето място.
Компаниите са дарили почти половината от предоставената подкрепа (58 011 004 лв., 49%).В сравнение с предходната 2019 г. се забелязва ръст от 30% за даренията от физически лица.
„Изглежда странно, но точни в годината, когато трябваше да преодоляваме много изпитания, хората се показаха като по-щедри. Явно изпитахме потребност да проявим емпатия, да виждаме и откликваме на човешката нужда“, коментира пред Радио София Боряна Кирилова, програмен мениджър от БДФ.
Covid кризата (здравеопазването) е изместила образованието като предпочитана сфера за частните дарители през последните години. Началната вълна от материали за болници и подкрепа за медиците след това е преминала към дарения за преодоляване на социалните последствия.
Водеща мотивация за даряване не е някакво данъчно облекчение, колкото кауза, решаването на проблем. Нараснали са ролята и доверието у гражданските организации.
Бизнесът реагира адекватно. Дори големи компании, изненадващо бързо са сменили приоритетите си при появата на коронавирусната пандемия.
„Все повече компании са убедени, че всяко едно предизвикателство в обществен план ги засяга пряко. Оттук идва желанието от тяхна страна да влагат усилия и средства за преодоляване на възникналите трудности и препятствия. И у нас фирмите осъзнаха и отчитат успехите си не само с печалбите си, но и с приноса си към обществото“, коментира Габриела Маринова от Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ).
По думите ѝ корпоративната социална отговорност (КСО) се разви доста и е фактор както между конкуриращите се фирми, така и в очите на самите служители. И КСО се забелязва както от обществото като цяло, така и от младите хора, потенциални кадри в съответната сфера.
Чуйте разговора на Катя Василева с Боряна Кирилова и Габриела Маринова.