Очакванията към автономните превозни средства са на първо място да допринесат за избягване на пътните инциденти. Дори и сега можем да си представим, че и при наличието на шофьор в автомобила се вграждат защитни механизми и той "вижда по-добре" и участва повече в контрола. В истински опасни ситуации тя може да спре или да забави скоростта, заяви проф. Галя Ангелова, директор на Института по информационни и комуникационни технологии в подкаста на Програма "Хоризонт" - "Черната кутия".
Проф. Ангелова цитира популярна мисъл в научните среди, която гласи, че "транспортните системи са технически великани, но имат "детски" мозък на функциониране", като посочи, че именно за неговото усъвършенстване се търсят приложения на изкуствения интелект. Тя отбеляза, че рязкото подобряване на финансирането на научни разработки през последните три години, благодарение на Пътната карта за научна инфраструктура, дава по-голяма възможност за оползотворяването на научния потенциал в практически разработки.
Един от важните проекти на Института по информационни и комуникационни технологии - диктофон за българските лекари, вече е на етап прототип в експериментална фаза. Експерименталното му вграждане в системите на личните лекари би трябвало да бъде подпомогнато от държавата, смята проф. Галя Ангелова. Обучението на виртуалния помощник трябва да продължи, докато бъде достигнато достатъчно насищане с данни, така че той да е в състояние да разпознава произволен говорител на български език.
От директора на Института по информационни и комуникационни технологии ще научите още за проектите, свързани с Националния диабетен регистър, амбициозната платформа CLaDA-BG и интелигентното животновъдство и растениевъдство.
Всички епизоди на подкаста "Черната кутия" можете да слушате: