Глобалните авиокомпании се подготвят за по-голяма волатилност и нестабилност поради новия варианта на коронавируса Омикрон, който може да ги принуди "да жонглират" с разписания и дестинации в кратки срокове и да разчитат повече на вътрешните пазари, където това е възможно, посочват анализатори, цитирани от Ройтерс.
Много пътници вече са резервирали пътувания за коледния период, който по принцип е пиков сезон за авиокомпаниите, но има нарастващи опасения относно пауза в бъдещите резервации и по-нататъшно забавяне на вече бавното възстановяване на бизнес пътуванията.
Кредитната агенция "Фич" (Fitch Ratings) посочи, че е понижила прогнозите си за глобалния пътнически трафик за 2021 и 2022 г., като появата на нови варианти като Омикрон подчертава вероятността условията да останат нестабилни за авиокомпаниите.
"Сякаш изглежда, че сме се върнали там, където бяхме преди година и това не е добра перспектива за индустрията и извън нея“, отбеляза по време на уебинар в индустрията в сряда Дейдре Фултън, партньор в консултантската компания MIDAS Aviation.
Въздействието на Омикрон ще варира в зависимост от страната и региона поради реакцията на всяко отделно правителство и разнообразния характер на световните авиокомпании, както и техните бизнес модели, отбелязва Ройтерс.
Така например японските авиокмпании ANA Holdings Japan Airlines вече спряха в сряда новите резервации за международни полети, пристигащи в Япония до края на декември, тъй като страната затяга граничния контрол заради новия вариант на коронавируса.
Хонконгската Cathay Pacific Airways, която няма вътрешен пазар и работи само с 10% от капацитета си отпреди пандемията, пък заяви, че е твърде рано да се оцени въздействието на Омикрон върху търсенето.
Авиокомпаниите в страни с големи и силни вътрешни пазари като Съединените щати, Китай и Русия изглежда са по-добре защитени от по-голямата несигурност на международните пътувания.
Анализ на швейцарската банка UBS показва, че американските авиооператори все още не са променили планирания си капацитет, който да работи през декември на 87% от нивата за 2019 г. и се очаква през януари 2022 г. да достигне 92% от капацитета си преди коронавирусната пандемия.
В сряда United Airlines дори стартира своя маршрут Нюарк-Кейптаун въпреки забраната на САЩ за влизане в страната на неамерикански граждани от Южна Африка, а Delta Air Lines заяви, че резервациите през коледния период са силни.
"През последната година всеки нов Covid вариант доведе до спад в резервациите, но след това увеличение, след като скокът на новоинфектираните с коронавирус се разсее. Очакваме и сега да се появи същия модел", каза Хелане Бекер, анализатор в Cowen and Co.
Уебсайтът за резервации на пътувания Kayak пък заяви, че международните търсения на пътувания от Съединените щати са намалели в неделя само с 5%, което е в рязък контраст със спада от 26% в търсенията на самолетни билети във Великобритания, която затегна изискванията за тестване за пристигащи.
Големите европейски авиокомпании обаче са много по-зависими от международните пътувания, отколкото техните колеги в САЩ, което ги излага на по-голям риск от въздействието на варианта Омикрон.
В Азия страни като Австралия, Япония, Сингапур и Тайланд пък едва започнаха внимателно да премахват граничните рестрикции през последните седмици и броят на пътниците остана доста под нивата преди пандемията, още преди да бъде открит варианта Омикрон.
Джон Грант, главен анализатор във фирмата за данни за пътувания OAG, каза, че действията на Япония и Австралия за забавяне на влизането на някои чужденци поради Омикрон са "тъжни и разочароващи", но пропорционалното въздействие върху пътуванията е "„относително незначително".
Авиокомпаниите в световен мащаб са по-гъвкави за бързо коригиране на своите графици и дестинации по време на пандемията и се очаква това да продължи, каза още той.
Шефовете на авиокомпаниите обаче се тревожат за въздействието на варианта Омикрон върху техния бизнес, докато секторът на пътуванията като цяло вижда риск от възпрепятстване на възстановяването на фона на новия страх от коронавируса и неговият вариант Омикрон.