Обединение на товарните и пътнически железопътни превози и съществуващия "Холдинг БДЖ" в единна компания "Български държавни железници" - такъв план обяви транспортният министър Николай Събев.
Целта е съкращаване на администрацията и намаляване на дълговете, а в началото на 2024 година единното дружество БДЖ да излезе на капиталовите пазари.
Чрез реформата в БДЖ се цели увеличаване на пазарния дял, а БДЖ товарни превози да преустанови да трупа само загуби. Цели се още да се развива партньорство с Националната компания „Железопътна инфраструктура“ по отношение на нови и интермодални технологии в областта на товарните превози.
Министърът на транспорта Николай Събев обясни:
"В момента има следната структура: БДЖ холдинг, който управлява БДЖ "Товарни превози" и БДЖ "Пътнически превози". Това са три предприятия с три отделни администрации и пълен екипаж.
Вливат се трите в едно, махат се тези, които не могат да работят и да функционират както трябва - като администрации, и започваме да вдигаме производителността и да управляваме разходите на това предприятие.
Пътната карта трябва да е готова до 18 февруари и след което влизаме в екшън, вливане на компаниите в едно е най-добрият вариант".
От Министерството на транспорта смятат, че Националната компания "Български държавни железници" трябва да се управлява по-ефективно.
Министър Събев отбеляза, че още през първите шест месеца от началото на промените ще се види как разходите намаляват, а приходите се увеличават.
„Ние планираме до края на 2023 година Национална компания БДЖ да излезе в едно цветущо финансово здраве“.
На въпрос дали е разговарял със служителите на трите компании министърът отговори:
„Разговарях с експертите. Служителите, които до този момент представляват компанията, представляват три фактически фалирали компании, които натрупват от 2002 година загуби в размер на 421 милиона лева“.