Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пънк Джаз лейбъл на седмицата: авангарден уикенд с PMG Jazz от Скопие

Снимка: PMG Jazz

PMG Jazz е навярно най-необичайният феномен в джаза на Балканите не само през последните три години и нещо (откакто съществува), но и въобще в нови и най-нови времена. Независима издателска компания за авторски и иновативен джаз, тръгнала като разклонение на утвърден 20-годишен лейбъл за техно, инди, електро-рокендрол и съвременна градска музика; бързо наложил се еталон за качество и оригиналност и на местната, и на международната джаз сцена с над 30 издадени албума за изключително краткото си съществуване от 2018 г. насам; продуцентски център със свой собствен фестивал – „Джаз край Вардара“ (най-успешното масово събитие на открито в Северна Македония през никак нелеката 2020 г.)… Разхождайки се из каталога на PMG Jazz, Милан Миланов от екипа на нашата серия „Аларма Пънк Джаз“ сполучливо го нарече „балканския Tzadik” (по аналогия с легендарната издателска компания на Джон Зорн в Ню Йорк). И с право: нека не забравяме, че главният продуцент на PMG Jazz, тромбонистът Владан Дробицки, е колкото наследник на добрите примери от югославския фрийк джаз от 80-те в лицето на групи като Miladojka Youneed, толкова и „дете“ на тази нюйоркска сцена от същата епоха – Зорн, Джон Лури, Lounge Lizards… Разбира се (и слава богу), нито Tzadik е там, откъдето започна преди четвърт век, нито PMG Jazz – на мястото, където беше преди три: динамиката е естествена част от тялото на едно такова музикално „същество“. А лекотата, с която стават нещата, при все че говорим за понякога тежка и трудно смилаема за свикналото с асансьорен джаз ухо на масовия потребител, е наистина удивителна.

„Това с джаза не ми беше много ясно в началото дали и как ще се получи“ – разказва Мирко Попов, диджей, културен активист и създател на лейбъла-майка PMG Recordings„но ето, нещата си тръгнаха съвсем естествено“. В скоби – още най-най-първото издание на PMG Jazz e изключително висока топка – 79-минутна версия на In C на Тери Райли в интерпретация на Sethstat, основната група на Владан Дробицки, и друг един (по-млад) колектив, възникнал на браздата между джаза, авангардния рок и съвременната музика – Fighting Windmills.

Скромно обяснено от самия Владан Дробицки, намерението, което много бързо успява да прерасне в успешен резултат, звучи така: „С Мирко имахме идеята да се захванем с издаването на музика, която да не е ограничена „между четири стени“, да допира до всички стилове и жанрове, музика в която да има много импровизация и свобода“. Понякога тя може да повече „фрий“, понякога повече „груув“, понякога може дори да се отдалечава от джаза, но… почеркът вече е налице.

В момента PMG Jazz (с почетен куратор „Аларма Пънк Джаз“) подготвя да издаде първата компилация, представяща съвременни български джаз артисти в Скопие.

А Sethstat на Владан Дробицки ни идват на гости в София с премиерна за света концертна програма на 20 април, която ще съчетаят с премиерата на албума на секстета на един от най-активните и неуморни наши джазмени от последните години - Васил Хаджигрудев.

А на музикалния канал „Пънк Джаз“ на Радио Бинар през целия уикенд (9 и 10 април) ние слушаме от каталога на PMG Jazz още Kanton6, „Светлост“, Taxi Consilium, Cobalt Code Unit, SD4, квинтета на акордеониста и композитор Йордан Костов, младия пианист Дино Имери, филмовата музика на „Любойна“ (групата на възпитаника на нашата музикална академия Оливер Йосифовски), Zulu 3.4… слушаме странна и прекрасна (и за съжаление все още почти напълно непозната у нас) музика, създадена на едва 200 и няколко километра от София – сметнете колко е това с влак!

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна