Инвазията на Русия в Украйна накара анализаторите на глобалната автомобилна индустрия да намалят прогнозите за производството и продажбите за следващите две години, съобщава бизнес телевизия CNBC.
Кризата вече доведе до затваряне на автомобилни заводи в Източна Европа и предизвика скокове в цените на вече и без това скъпите суровини. Някои фабрики в Украйна се опитаха да продължат да работя на фона на руската инвазия, но се съобщава, че работниците е трябвало да преустановят работа, за да бягат от ракетен огън.
През март S&P Global Mobility, бившата агенция IHS Markit, намали прогнозата си за глобално производство на автомобили с 2,6 милиона превозни средства както през 2022 г., така и през 2023 г. поради конфликта. Според най-лошият сценарий непроизведените превозни средства ще достигнат 4 милиона броя.
Очаква се европейското производство на автомобили да спадне с около 9%, или с приблизително 1 милион автомобила. Част от този очакван спад ще се дължи директно на загубените продажби на автомобили в Русия и Украйна, но тези страни общо формират малък дял от световния автомобилен пазар - около 2% през 2021 г.По-голямото притеснение е недостига на материали и на части, който недостиг вече нанасят удар по европейските автомобилни производители и може да се разпространят и на други пазари, ако войната продължи.
Отделно, кредитните анализатори от S&P Global Ratings също така прогнозират, че през 2022 г. глобалните продажби на автомобили ще спаднат с 2% под нивата от 2021 г. Това е значително понижение спрямо ръста на продажбите с 4% до 6% за 2022 г., който групата за последно беше предвидила през октомври 2021 година.
В доклада се подчертава за прекъсвания в доставките на критични автомобилни части от региона, може би най-вече на кабелни снопове от Украйна. Под риск са подложени също така и суровините, като се има предвид, че Русия произвежда около 40% от паладия в света, който се използва за изчистване на отработените газове на превозни средства. Регионът е и производител на никел, който се използва в акумулатори за електрически превозни средства. Дори доставките на обичайните минерали и метали, като желязото, също са засегнати.
Всичко това представляват ключови материали, използвани за производството на автомобили.