Математиката е най-трудният предмет за учениците от 5-и до 10-и клас. По-малките определят като сложни също историята и географията, а по-големите - физиката и химията. Това показват резултатите от електронна анкета сред учениците, организирана от Министерството на образованието и науката във връзка с прегледа на учебните програми от 1-ви до 10-и клас.
Като най-смислена петокласниците и шестокласниците възприемат дисциплината "Човекът и природата", а като най-сложна - математиката.
Децата в 5-и и 6-и клас приемат трудно прехода от "Човекът и обществото" към двата отделни учебни предмета "География" и "История". Подобен проблем има и в 7-и клас при разделянето на "Човекът и природата" на "Химия" и "Физика".
Гимназистите масово не осъзнават практическата полза от знанията по математика, български език и литература и физика. Те намират за важни и полезни географията и чуждите езици.
Учениците от първия гимназиален етап най-често искат материалът да бъде разглеждан чрез практически примери и реални житейски ситуации, необходимо им е и повече време за упражнения, особено по математика.
Електронната анкета сред учениците показва още, че гимназистите признават опитите на своите учители да представят учебния материал по разнообразен начин, но едновременно с това отчитат като сериозен дефицит липсата на работа в групи и недостатъчното време за разбиране и затвърждаване на новите знания.
В проучването на доброволен принцип и анонимно са участвали 5200 деца.