Дизайнът на евромонетите с български символ ще бъде избран чрез организиране на национално гласуване. Това е записано в комуникационната стратегия за въвеждане на единната европейска валута. Тя бе приета вчера от Координационния съвет за подготовка за членство в еврозоната и публикувана от Министерството на финансите.
Евромонетите имат две страни - обща, която е за всички държави и национална, върху която всяка държава - членка на еврозоната има свое собствено разпознаваемо и емблематично изображение.
В комуникационната стратегия е записано, че ще бъде обявен конкурс за изображенията на монетите от едно и две евро, както и от 1, 2, 5, 10, 20 и 50 евроцента.
Най-добрите пет предложения ще бъдат подложени на национално гласуване, а те ще бъдат избрани от "специално квалифицирано жури и/или чрез онлайн гласуване".
За да бъде изобразено на монета едно изображение, има редица технически специфики, които трябва да бъдат спазени.
Комуникационната кампания включва редица събития, както и изпращане на нелични писма с информация за въвеждането на еврото, за защитните характеристики на евробанкнотите и монетите, за възможните начини за обмен на валута и други технически изисквания за промяната.
"Към писмата ще има карти-калкулатори, чрез които всеки гражданин ще може нагледно да разбере как ще се извършва пресмятането на стойностите от лева в евро", е записано още в стратегията. Предвиждат се и мобилни съобщения, както и евромобил – "специално брандиран автомобил/бус да пътува из страната в рамките на 100 дни преди въвеждането на еврото, с цел информация за валутата".
Логото и мотото на кампанията също ще бъдат избрани след конкурс с награден фонд. Основната ѝ цел е прозрачност и информираност на обществото.
Целевата дата за въвеждане на единната европейска валута е януари 2024 г.