Глобалните пазари на дизелово гориво са "изключително напрегнати", предупреди Международната агенция по енергетика (МАЕ), добавяйки, че санкциите на ЕС срещу руския петрол, които влизат в пълна сила през следващите три месеца и предложението на Г-7 за ценови таван ще засилят конкуренцията за ограниченото предлагане.
Цените на дизела и относителната им разлика спрямо цената на суровия петрол скочиха до рекордни нива през октомври и сега са съответно със 70% и с 425% по-високи, отколкото преди година, според МАЕ.
"Високите цени на дизела подхранват инфлацията, добавяйки натиск върху световната икономика и световното търсене на петрол", посочи базираната в Париж енергийна огранизация.
Безпрецедентните цени на дизела означават, че е вероятно да има нарушения в търсенето на горивото, каза още Международната агенция по енергетика.
Тъй като световният икономическия растеж показва признаци на отслабване в условията на висока инфлация и високи енергийни разходи, тези високи цени може да се окажат самоунищожителни, предупреди агенцията.
"Тази все по-зловеща глобална перспектива, заедно с много високите цени, ще намали значително търсенето на дизел през 2023 г.", прогнозира МАЕ.
Според МАЕ глобалният растеж на дизела и газьола ще намалее от 1,5 милиона барела на ден през 2021 г. до 400 000 през тази година. През 2023 г. потреблението ще отбележи нов малък спад "под тежестта на постоянно високите цени, забавящата се икономика и въпреки увеличеното преминаване от газ към петрол".
След като ембаргото на ЕС върху вноса на дизелово гориво и други рафинирани продукти от Русия бъде приложено през февруари догодина, пазарът ще се затегне още повече, предупреждава МАЕ.
Русия остава най-големият външен доставчик на стария континент, като Европа също така е най-големият купувач от Москва, създавайки несигурност как ще бъдат засегнати глобалните потоци, след като забраната започне.
"Конкуренцията за неруски барели с дизел ще бъде ожесточена, като страните от ЕС ще трябва да наддават за товари от САЩ, Близкия изток и Индия спрямо традиционните купувачи. Увеличеният капацитет на рафинериите в крайна сметка ще помогне за облекчаване на напрежението при дизеловото гориво. Дотогава обаче, ако цените станат твърде високи, може би са неизбежни по-нататъшни нарушения в търсенето, докато се изчистят пазарните дисбаланси", посочва МАЕ.
Пазарите на дизел вече бяха обтегнати още преди инвазията на Русия в Украйна поради затварянето на рафинерен капаците от 3,5 милиона барела на ден от началото на коронавирусната пандемия. Прекъсването на руските доставки и по-ниският от нормалния китайски износ допълнително ограничиха предлагането, точно когато търсенето на горивото, което е ключов двигател на икономическия растеж, се съживи тази година, отбелязва МАЕ.
Високите цени на дизела, съчетани със слабата китайска икономика, енергийната криза в Европа и силния щатски долар, "натежаваха съществено" върху потреблението, каза МАЕ същевременно прогнозира, че глобалното търсене на петрол се очаква да спадне с 240 000 барела на ден през четвъртото тримесечие в сравнение с миналата година.