Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Здравната каса не може да глобява лекарите за некачествена медицинска помощ

Снимка: БГНЕС

Здравната каса не може да глобява лекарите за некачествена медицинска помощ, показа проверка на "Хоризонт". Причините са липса на правила как да се оценява качеството на медицинската услуга и отменена от здравното министерство наредба за удовлетвореността на пациентите.

В същото време от касата предлагат в новия рамков договор да бъде заложена като критерий за качество продължителността на лекарския преглед, която да е минимум 15 минути.

Според действащия рамков договор лекарите оказват помощ съгласно критерии за качество и достъпност, разписани в него. Такива критерии обаче не са приети от страна на Лекарския съюз, обясниха от Здравната каса. Не са одобрени и правила, по които те да се прилагат. Друга пречка е отменена през 2017-та година наредба за удовлетвореността на хората от медицинските дейности, заплащани от касата.

Така ведомството не може да санкционира лекари за некачествена услуга. И предлага в новия рамков договор да бъдат завишени глобите за нарушаване на критериите за качество, а един от тях да бъде продължителността на прегледа – минимум 15 минути.

Против това се обявиха и лични лекари, и пациентски организации.

"Ако човек свърши една работа добре, но я свърши за по-кратко време, това не означава, че е работил некачествено.  Напротив, означава, че е работил по-качествено", посочи д-р Костадин Сотиров.

"Не може да има време - дали ще е минимално или максимално. Медицината не може да бъде слагана в рамки", каза Иван Димитров от Българския пациентски форум.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!