Европейската комисия представи предложение, с което ще насърчи потребителите да ремонтират повредените стоки, в т.ч. и след изтичане на тяхната гаранция, вместо да ги заменят. Целта е това да доведе до икономии за тях, както и до намаляване на отпадъците.
В рамките на законоустановената гаранция от продавачите ще се изисква да предлагат ремонт, освен когато той е по-скъп от замяната.
Извън гаранцията, потребителите ще разполагат с нов набор от права и инструменти, за да се превърне поправката в лесна и достъпна възможност. Те ще могат да изискват ремонт от производителите за продуктите, които са технически поправими според правото на ЕС като пералните и телевизорите.
"Нашата цел е да развием и нов отрасъл - този на ремонтите", каза еврокомисарят по правосъдието Дидие Рейндерс и уточни, че потребителите ще имат право на по-широк избор къде да поправят стоките си.
"Ще бъде задействана онлайн платформа във всяка страна членка, която ще позволи на потребителите да намерят фирмите за ремонт и тези, които изкупуват стоки втора употреба. Тази платформа също ще им даде възможност да продават или да предоставят на разположение употребяваните стоки, за да могат да бъдат изкупени от такива фирми. Така че има избор или стоката да бъде поправена, или закупена като втора ръка."
Комисията прие и инициатива за т.нар. зелени твърдения. Става дума за обосноваване на твърденията за екологична съобразност. Според нея, когато дружествата решат да направят такова твърдение за своите продукти или услуги, те ще трябва да спазват минимални норми за начина, по който го обосновават и съобщават.