Не всичко зависи от законите и санкциите спрямо нарушителите на пътното движение, за да има по-малко загинали. Много често има други възпиращи фактори.
„Когато видим хора от обкръжението ни да пият и след това да искат да шофират, по-добре е да се скараме, но да не разрешим на наш близък да седне зад волана“, коментира пред БНР-Радио София Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи, вземайки за повод последния случай със загиналото 15-годишно момче на пешеходна пътека в центъра на София. Там въпросният водач е пил преди това, а се е придвижвал с жена и дете в колата му.
По думите на Тодоров контролът е много важен. И той вече е по-строг от преди.
Той предложи през уикенда – особено в петък и събота – да има проверки пред заведенията на шофьорите, които потеглят с автомобили.
Даде и примери от други страни за контрол на вече заловени нарушители.
Съществуват устройства (като дрегер), което преди тръгване трябва да се ползва от шофьора, ако е залавян да кара след почерпка.
В някои американски щати такива водачи ва МПС минават програми, при които участват в срещи и разговори с майки, загубили децата си при катастрофи.
Владимир Тодоров припомни, че преди около 3 седмици бяха приети по-строги наказания спрямо шофьори, употребили алкохол или наркотици, и изрази увереност, че в по-дългосрочен план те ще се отразят на статистиката с нарушители и жертвите на пътя.
Според експерта обаче като че се върви към нови кръпки на закона. Освен това, „ако няма дигитализация на процесите в МВР, няма как да се подобрят нещата“, но засега не се работи в тази посока.
Чуйте разговора на Невена Николова.