На френския бряг на Атлантическия океан има пясъчна ивица, около която е разположен най-големият морски курорт в района между Биариц и Бретан. Градът се нарича Les Sables d’Olonne, в превод Пясъците на Олон – на името на аристократ, който през 13-ти век го основава. Почти непознат е в България, тъй като е отдалечен от нашите основни туристически дестинации и защото дотам се пътува допълнителни 4 часа със скоростния влак от Париж. От няколко месеца има полети от София и Варна до Нант, което улеснява пътуването – оттам до градчето е час с автомобил.
Градът, който е разположен в областта Вандея, в голяма степен напомня на комбинацията Слънчев бряг – Несебър. Има стара част, която носи духа на вековна морска търговия и създава усещане за уют със своите едноетажни и двуетажни къщи. Новата част включва дълга крайбрежна верига от хотели на по десетина етажа. Но тъй като плажът е широк и може да поеме огромен туристически поток, го няма усещането за презастрояване, познато от Слънчев бряг.
Официално местните жители са 47 000, но в пиковите месеци с туристическия поток броят достига до 160 000, понякога и повече. През изминаващото лято ръстът е 3,5 на сто, според местното издание Ouest France. Градът разполага с два плажа и три пристанища – рибарско, промишлено и яхтено. Яхтите са по-малко от автомобилите.Отскоро Les Sables d’Olonne установява, че може да конкурира Лазурния бряг, разказва за БНР Марк Дюкос, местен жител. „През последните години летните температури по Средиземноморието станаха прекалено високи и тези, на които жегите не понасят, се ориентираха насам“, твърди той. Тези, които са се пренасочили тук, намират същите развлечения. В този смисъл районът е като умалено копие на Ривиерата, само че руска диаспора на практика няма, а от чужденците ще срещнете предимно англичани. След началото на войната има и крехка украинска общност.
Отделно са парижани, които преоткриват района и са изкупили част от имотите „на първа линия“ край градския плаж. „Качват се на влака и след 4 часа са тук, а след още 5 минути са на плажа“, разказва Марк Дюкос техните мотиви. Резултатът е покачване на цените на имотите, които в най-апетитните сгради достига и надхвърля половин милион евро. Това отваря ножица между имотния пазар и доходите на местните, които се издържат от туризъм и съпътстващата търговия. Отделно има и завод за катамарани.
Целенасочено търсихме явления от типа "пържоли за 600 лева", но не намерихме. Може и някъде да е имало, но вместо това току срещу брега с лекота открихме доста ресторантчета, в които цените са достъпни за джоба на средния български турист. И това в град, в който цените на жилищата подсказват, че в него има хора с шестцифрени и седемцифрени доходи.
Та, туризмът е качествен. Неслучайно през последните 5 години Les Sables d’Olonne влезе в маршрута на колоездачния Тур дьо Франс и неговата рекламна машина. Отделно е център на презокеанската регата Vendée Globe. Подобни събития насищат туристическия сезон, който гарантира приятна морска почивка от юни до септември.
Извън морския туризъм, регионалната забележителност е тематичният парк Puy du Fou, в който с живи сцени и атракции се разказват мотиви от историята. Те са наситени със същата митология, с която и ние сме украсили нашата история. От разказите става ясно, че един от тежките периоди на Вандея е след Революцията от 1789 г., когато местните остават роялисти. Местният Ботев е Франсоа дьо Шарет, водач на бунт, загинал заради идеите си и заедно с тях. Може би това е една от причините в днешно време регионът традиционно да гласува за десни партии.
Обратно в старата част на града повод за гордост е Rue de l’Enfer– до 1986 г. е била „най-тясната улица в света“ със съответния сертификат от Книгата на Гинес, с 40 сантиметра ширина в стеснената си част. Друга забележителност е „мидената улица“ – на нея стените на къщите са украсени с апликации от мидени черупки в различни цветове. В една от къщите живее жената, която ги е изработила и с която можеш да се снимаш за спомен. Остана леко учудена, че е посетена от българи – градът е девствен откъм нашенско присъствие. Което може и си заслужава да бъде променено.