"Има леки затруднения в доставките обикновено през декември, когато всеки пътува някъде. Стоки гравитират в целия Европейски съюз и по-бавно стават доставките. И като прибавим по-високото търсене на свинско в този период, това довежда до повишение в цената на угоените свине в страната и чужбина. Това се отразява и на цената на месото, което потребителите си купуват в магазинната мрежа", обясни Славов.
Едва 30-35% от месото в магазините е българско производство. Останалото е вносно основно от Испания, Франция и Белгия. Сериозен интерес към българския пазар на свинско месо проявява и Румъния в последните няколко месеца, поясни още Славов.
Той беше категоричен, че свинското месо от Европа е проверено и отговаря на изискванията за качество. Въпреки това, българското месо е по-качествено от вносното, най-вече защото стига до магазинната мрежа много по-прясно.
Явор Григоров е месар и собственик на магазин в центъра на Варна. Работи изцяло с българско свинско, а производителят, който му го доставя се намира само на няколко километра от Варна. Григоров обясни, че вносното свинско месо пътува няколко дни от чужбина, а докато стигне до магазините може да минат и 7-8 дни от клането на прасето. Това намалява и качеството на месото. Той посъветва потребителите да следят внимателно какъв е цветът на месото. Прясното е с хубав розов цвят и има блясък. Ако краищата на месото за засъхнали е знак, че месото е старо. Най-търсени в този период са вратните пържоли без кост. Хората си купуват и бонфиле и контрафиле, от които се приготвя и пастърма.
Според Венцислав Славов от Асоциацията за промишлено свиневъдство, друга причина за по-добрия вкус на българското свинско месо е фактът, че фуражите, с които се хранят прасетата са произведени основно в България.
Чуйте повече в звуковия файл