В навечерието на коледните празници, първите шестима български пилоти получиха свидетелствата си за правоспособност, с които от февруари 2024 г. ще могат да осъществяват летателни полети с медицински хеликоптер.
Очаква се летателната машина да пристигне в средата на януари 2024 г. от Италия, където се провеждат и обученията на пилотите.
В момента страната ни е единствената от страните-членки на ЕС, която не разполага със система ХЕМС (от Helicopter Emergency Medical Service - HEMS), или спешна медицинска помощ по въздух.
По договор с италианския производител хеликоптерите са 6. Закупени са със средства по Плана за възстановяване и устойчивост. Други 2 машини ще бъдат осигурени с пари от държавния бюджет.
Някои от пилотите имат опит в спасителни операции по въздух, но за първи път те ще управляват специално пригодена за това машина.
▲ Велин Андреев получава свидетелството си за летателна правоспособност от премиера Николай Денков Снимка: БТА
Обучението е проведено край Милано, разказа пред БНР-Радио София Велин Андреев, професионален пилот на вертолет. Имало е двуседмичен теоретичен курс с обширен тест от 100 въпроса, след което е започнало летателно обучение по двойки. Наблегнато е на реакциите при възможни критични ситуации, възникващи в градска среда.
В извънградски условия процедурите са облекчени, но навсякъде е помислено за безопасността, изтъква Андреев:
„Ние сме професионални пилоти. Изключваме емоцията, вършим си работата. Обучени сме да изпълняваме нужните процедури с оглед безопасността, независимо кого или колко хора возим. Обучаваха ни може би най-добрите инструктори в света на този тип хеликоптери.“
▲ Снимка: hems.forbulgaria.com
Информацията за обучението на първите шест наши летци в Италия допълни Васил Вълков, директор „Летателна експлоатация“ в „България Хели Мед сървисис“, държавното дружеството, което е ангажирано със спешната медицинска помощ по въздух.
Медицинските хеликоптери ще да бъдат окомплектовани с пилоти, механици и медици, като в началото, поне докато екипажът натрупа опит и това отговори на европейските регулации, с машините ще се лети само през светлата част на денонощието.
Вторият такъв хеликоптер се очаква към средата на следващата година, а третият – до края на 2024-та.
Междувременно ще бъдат обучавани по още шестима български летци за всеки от тях.
▲ Петима от обучените шестима български летци Снимка: Златина Петкова