Публикувана наскоро и споделена над 1600 пъти публикация във Фейсбук внушава, че веригата заведения за бързо хранене "Макдоналдс" е била закрита в Исландия, тъй като исландците "отхвърлят културата за бързо хранене".
В Исландия няма "Макдоналдс" от 31 октомври 2009 г., а последният продаден от веригата сандвич е в музея, се казва още в публикацията (виж скрийншота по-долу).
Проверка показва, че снимката, използвана за илюстрация в публикацията, е автентична. Исландецът Хьортур Смарасон решил през 2009 г. да провери дали наистина храната от "Макдоналдс" никога не се разлага. Три години по-късно, след малка промяна в състава на храната, оставена в хартиен плик в гаража му, Смарасон, собственик на хостела "Снотра хаус", я дава в Националния музей на Исландия.
Но оттам му казват, че нямат оборудване за съхраняване на сандвича и картофките и му ги връщат. Десет години след началото на експеримента, храната, която на външен вид е почти непокътната, става медиен хит - (виж тук), като от Снотра хаус предлагат и стрийминг излъчване на "експоната" си.
Има ли Исландия или няма "Макдоналдс"?
Исландия е основополагащ член на НАТО. Част е и от Европейското икономическо пространство, но не и от Евросъюза. Населението ѝ е около 387 000 души, по-голямата част от които живеят в столицата Рейкявик.
"Макдоналдс" стъпва на исландския пазар през 1993 г., като първото отворено заведение е в столицата, а първи клиент е тогавашният премиер Тавид Отсон. Първоначално веригата разчита на доставки от местно месо, но впоследствие, заради недостиг, започва да разчита на внос от Германия. В началото на финансовата криза в страната през 2008 г. исландската крона отслабва, а митата върху вноса още повече оскъпяват продукцията.
Така на 26 октомври 2009 г. "Макдоналдс" обявява, че затваря бизнеса си в Исландия заради финансовата криза в страната, заявявайки, че икономиката и други предизвикателства превръщат правенето на бизнес в страната финансово невъзможно, предава Ройтерс. С изтичането на месеца веригата затваря, а още на следващия ден - 1 ноември 2009 г. заведенията са отворени под името на новия местен бранд - "Метро".
Обичат ли в Исландия фаст фууд?
Проучване от 2016 г. показва, че исландците на възраст между 16 и 25 г. харчат месечно по 26 000 исландски крони (173 евро) за фаст фууд и посещават тези заведения средно 18 дни в месеца.
Следващата възрастова група – от 26 до 35 г., харчат за бърза закуска съответно по 30 000 крони на месец (близо 200 евро).
Твърдението, че исландците са изгонили "Макдоналдс" от страната си, защото отхвърлят културата на бързото хранене, е НЕВЯРНО. Веригата сама напуска Исландия заради финансови и икономически проблеми и веднага на мястото ѝ се появява местен бранд.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck