Целта на новите правила е да насърчават свободни и честни избори.
Политическите реклами вече трябва да бъдат ясно идентифицирани като такива и да посочват кой ги е платил, на каква цена, с кой изборен или законодателен процес са свързани и дали са целенасочени към определени групи хора. Ще трябва да се въведе механизъм за уведомяване за проблемни реклами и всички политически реклами ще се съхраняват в онлайн хранилище.
Регламентът ограничава и злоупотребата с лични данни. За да се защитят европейските демократични процеси от външна намеса, той забранява спонсорирането на реклама от държави извън ЕС три месеца преди избори или референдум.
Европейските политически партии подписаха на 9 април Кодекс за поведение за изборите за Европейски парламент през юни 2024 г., като се ангажираха да спазват етични практики по време на кампанията.
Партиите, подписали Кодекса за поведение: Алианс на либералите и демократите за Европа, Европейско християнско политическо движение, Европейски консерватори и реформисти, Европейска демократическа партия, Европейски свободен алианс, Европейска зелена партия, Европейска народна партия, Партия на европейските социалисти и Партия на европейската левица. "Идентичност и демокрация" заявиха, че също ще се присъединят към Кодекса за поведение за изборите за Европейски парламент през 2024 г., подчертаха от ЕК.
Подписалите го страни се ангажират да се въздържат от използване или разпространяване на дискриминационни изявления срещу конкретни групи въз основа на пол, расов или етнически произход, религия или убеждения, възраст или сексуална ориентация. Друг пример, който посочват от Представителството на ЕК в България, е ангажиментът на страните да се въздържат от политически реклами, спонсорирани от недекларирани интереси, или да ангажират по друг начин посредници, които да изпращат послания в кампанията без ясно обозначение, кой е отговорен за тях.
Кодексът за поведение ще служи като изчерпателен контролен списък за политическите партии, кандидатите, медиите и гражданите за наблюдение на етичното поведение по време на предизборната кампания.