Европейският икономически и социален комитет прие становище за предложението на ЕК за създаване на Резерв за таланти на ЕС. Това ще бъде първият доброволен инструмент на равнище ЕС за предлагане и търсене на работа за граждани от трети страни, отворен за присъединяване за заинтересованите държави-членки.
Очаква се по-късно през годината инициативата да бъде окончателното одобрена от новосформираните органи след изборите за ЕП.
Порталът ще съдържа обяви за работа за ниско, средно и висококвалифицирани лица, търсещи работа за дефицитни професии в Евросъюза.
Само работодателите, установени в тези държави-членки, ще могат да публикуват свободните си работни места. Инициативата цели да подкрепи и изпълнението на партньорства за таланти, стартирани с Мароко, Тунис, Египет, Пакистан и Бангладеш.
Електронната платформа ще бъде структурирана по начин, който напасва потребностите на работодателите и уменията и квалификацията на работниците от трети страни.
"Предложението за регламент за създаването на този резерв е част от пакет от инициативи на ЕК и те са свързани с проблем, който засяга фирмите в цяла Европа – недостига на хора, и то с правилните умения, коментира пред БНР-Радио София Мария Минчева – зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК) и член на Група 1 Работодатели на Европейския икономически и социален комитет (ЕИСК), съдокладчик по становището на ЕИСК.
Тя отбеляза, че има редица държави като Канада, Австралия, САЩ, където има електронни платформи за кандидатстване за работа, но такова право там нямат хора от трети страни. В Европейския съюз този въпрос се решава на ниво държава членка. Пример за това е Германия.
"Като работодатели ние от БСК приветстваме инициативата. Без хора нито може да стартира бизнес, нито да се пристъпи към разширяване, подчерта Минчева. – Очакваме България да се присъедини към платформата, когато тя бъде изградена."
Доброто интегриране на мигранти и като работещи ще подпомогне и на социалноосигурителните системи.
По мнението на Минчева, платформата трябва да е практична, лесна за ориентиране и за използване от потребителите, да не е свързана с бюрокрация и да дава място и възможност за участие на социалните партньори.
Чуйте разговора на Елисавета Белеганска