Българските деветокласници са на 55-о място от общо 64 в класация на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за създаване на оригинални и креативни идеи и за предлагане на иновативни решения за социални и научни проблеми.
Това сочи доклад на Организацията, който изследва творческото мислене на учениците.
Общият среден резултат за страните, участвали в изследването, е 33 точки. На първо място в класацията е Сингапур с 41 точки, а на последно - Албания с 13.
Докладът за творческото мислене сред учениците е част от изследването ПИЗА. Проучването, от което той черпи данни, е проведено през 2022 година сред над 6000 ученици, родени през 2006 година.
Скалата за оценяване е разделена на 6 равнища, като първото е най-ниско. В пето и шесто равнище са едва 7,8% от българските ученици, а в първо и второ - над 61% от учащите у нас.
За сравнение - учениците с ниско ниво на творческо мислене средно за ОИСР са 22%.
И още данни от доклада, които показват разлики в постиженията на учениците в зависимост от техния социално-икономически произход: Учениците от по-бедни семейства имат среден резултат от 14 точки, а останалите двойно повече - 28 точки.
Заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева обобщи:
"Независимо от трудността да се измерят подобен род умения, ние дължим на нашите ученици усилието да помислим как можем по-добре да развиваме тези умения - чрез дейностите в задължителната част на нашето образование, чрез различен набор от по-отворени задания, чрез даване на свобода да се изразяват по различен начин. Чрез методите, които прилагаме ежедневно в класната стая".