Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Китайският архитект на електромобилната индустрия допуска инвестиции в Европа

Ван Ган, президент на Китайската асоциация за наука и технологии
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Човекът, който оглави китайската стратегия за електрически автомобили заяви в сряда, че китайските инвестиции в европейската индустрия за електрически превозни средства могат да се придвижат напред и за двете страни на фона на търговското напрежение.

"Вярвам, че правителствата на Китай и в ЕС сега обмислят как, чрез преговори, могат да комбинират инвестициите заедно с търговията със стоки", посочи пред CNBC Ван Ган, който сега е президент на Китайската асоциация за наука и технологии.

Министерството на търговията на Китай заяви през уикенда, че започва консултации с ЕС относно разследването на блока за ролята на субсидиите в китайските електрически автомобили.

По-рано този месец ЕК обяви, че ще увеличи митата върху вноса на превозни средства от Китай в началото на юли.

"Въпреки че не изнасяме голям брой електромобили, може би китайските компании могат да опитат да инвестират в Европа", посочи Ван Ган във видеоразговор от срещата на Световния икономически форум, известна като "Летен Давос", в Далиан, Китай, отбелязвайки, че подобно финансиране може да създаде работни места на местно ниво.

Той стана министър на науката и технологиите на Китай през 2007 г. и е известен с това, че оглави ранния тласък на страната към производството на електрически автомобили.

В интервюто си за CNBC Ван Ган отбелязал, че когато Китай се присъедини към Световната търговска организация през 2001 г., той вече е работил в Германия от около 15 години, включително в Audi, и е преживял няколко периода на нестабилност на цените на петрола.

Той добави, че 2001 г. е била и годината, когато китайското правителство си е поставило за цел да развие "умерено проспериращо общество", което би означавало, че всяко семейство скоро ще има собствена кола. Но превозните средства, задвижвани с гориво, ще окажат натиск върху Пекин да осигури стабилни доставки на газ за потребителите, докато замърсяването ще се увеличи, изчислил е по това време Ван Ган.

Той твърди, че Китай не е мислил да се конкурира с никого, когато е разработвал стратегията си за електрически автомобили, а по-скоро е обмислял собственото си оцеляване.

По-рано тази година САЩ също повишиха митата върху вноса на китайски електрически автомобили на фона на нарастващите критики за това, че политиката на Пекин прекомерно облагодетелства местните играчи пред чуждестранните компании.

Ван Ган посочи, че управляващите в Пекин са го помолил да се върне от Германия и да започне да изследва електрическите автомобили преди повече от 20 години. Още около 2010 г. той е казал, че китайските градове са изправени пред екстремни проблеми със замърсяването на въздуха, което стимулира местните усилия да преминат към електричество, като се започне с автобуси и таксита.

Тази година превозните средства с нова енергия – категория, която включва автомобили с батерии и хибридни автомобили – са достигнали повече от една трета от новите пътнически автомобили, продадени в Китай.

Въпреки това Ван Ган каза, че производителите на електрически автомобили все още трябва да направят повече, за да намалят безпокойството на водачите за обхвата на придвижване, като например да позволят на превозните средства да знаят кога и къде да се зареждат автоматично, както и да подобрят безопасността на пътя чрез технологии за подпомагане на водача.

Той посочи още, че разработването на електрически автомобили е "необратима тенденция" за света, отбелязвайки, че "трябва да сме напълно решени да продължим напред въпреки предизвикателствата". 

По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна