Промените в правилата за придобиване на свидетелство за правоуправление на МПС предизвикаха полярни реакции.
Кандидат-шофьорите ще имат право на максимум 4 явявания на листовки и практически изпит. Тази и още промени в наредбата на Министерството на транспорта, регламентираща шофьорските курсове, бяха публикувани на 10 септември в Държавен вестник. Те влизат в сила от 10 декември 2024 г.
Седем браншови организации, които обучават нови шофьори, се обявиха против преминаването към електронни картоните с часовете за кормуване, ограниченията за явяване на практически изпит и новите правила за придобиване на различните категории.
Трендафил Маринов, председател на Българския автоинструкторски съюз, потвърди пред БНР, че в утрешния ден - 25.09, ще бъде проведен протест.
"Аргументите са, че наредбата не отговаря на учебната документация. Тази въпросна електронизация, дигитализация - пълна неяснота! Нещо, което предстои да се разработи. Как може да го приемем, когато е предстоящо?"
Той посочи в предаването "Преди всички", че новите изисквания ще увеличат финансовата тежест върху фирмите, които обучават нови шофьори.
"Всеки автомобил трябва да бъде оборудван с определено устройство. След това – трябва да има постоянна връзка с интернет, което означава договори с мобилни оператори. Какво това помага за пътната безопасност?"
В момента ИА "Автомобилна администрация" има инспектори, които излизат на пътя и могат спокойно да контролират и проверяват въпросния хартиен картон, обясни Трендафил Маринов.
"На него има снимка, има необходимите данни за лицето, което управлява".
"Автомобилна администрация" няма необходимия брой изпитващи, за да осигури за шест месеца дати за изпити, отбеляза още той.
"Защо шест месеца? Защо да е четири пъти? Кой го реши и как? Искаме с бранша да се направи работна група и да се стигне до правилното решение".
"Защо една фирма ще разработва въпросния софтуер? Не би ли трябвало първо да се разработят три-четири софтуера, да са конкурентни, за да дадат всичко от себе си. От това произтичат мислите за корупционни действия", заяви още Маринов.
Той обясни, че протестът ще се проведе пред президентството, а протестните действия ще продължат от 13.30 до 16 часа.
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.
Красимир Георгиев, управител на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, обаче защити противоположната гледна точка в ефира на БНР.
"Това наистина ще сложи край на корупционните практики, от което се боят като дявол от тамян. Те са на принципа, че са против всичко.
Изпитът не е обучение, а тест за проверка и оценка на знания, които би трябвало да са придобити по време на курса. Ако те не дават необходимото на курсистите си, а те не го дават, се боят от тези четири пъти (изпити в рамките на шест месеца-бел.ред).
След много години отлагане се започна реформа, заяви той.
"Ако се спазваха дори сегашните изисквания, нямаше да има толкова автошколи. Един голям процент са имали учебен кабинет само при получаване на разрешително. Офисът им, техническият им сътрудник – всичко е в багажника на автомобила, който освен всичко друго, е и семеен.
Не е тайна, че се водят два картона. Единият е за инструктора с курсиста и се кара така, както те си искат. Например, не са дават 30 часа, дават се 20, не се ходи на магистрала. Когато човекът се явява на изпит, този картон го късаме, хвърляме го в кошчето и пишем едни, в които сме дали всичко по книга. Като дойдат ДАИ, им го показваме и казват, че няма констатирани нарушения. Боли ги, защото това повече няма как да се случи".
Той коментира и опасенията за нови финансови задължения, които ще понесат школите.
"Част от печалбата се реинвестира. Но при тях няма инвестиции, реинвестиции, осигуровки, данък "Печалба", данък "Дивиденти", това са им непознати понятия".
Красимир Георгиев заяви и че "много хора на държавна служба работят и като инструктори".
Изпитващите са достатъчно, заяви още той.
Георгиев обяви, че се готви шествие - митинг в подкрепа на започнатите реформи. То ще се проведе от 11 до 13 часа на площад "Александър Батенберг".
"Подкрепени сме от над 12 НПО-та, които имат отношение към безопасността на пътя, след което ще връчим декларация в подкрепа на започнати реформи на ръководството на министерството на транспорта".
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.