Няма риск за процедурите, свързани с модернизацията на железопътния транспорт, заяви служебният министър на транспорта Георги Гвоздейков.
Пред депутатите в ресорната парламентарна комисия той обясни, че полската компания Stadler, която беше избрана за изпълнител на доставката на 35 мотрисни влака, е поискала да прекрати договора.
От нейна страна са поставени условия, които са недопустими по Закона за обществените поръчки.
Полската компания Stadler е поставила искания за подписване на различни анекси, с което настоява за промяна на конкретни параметри и намаляване на неустойките при вече подписан договор, обясни транспортният министър:
"Те подписаха този договор и започнаха искания за изменения на определени детайли, компоненти в този договор, коренна промяна, която изискваше промяна обхвата на договора, което е недопустимо по закон, тъй като Законът за обществени поръчки и позволява само несъществени изменения.
Така че ние сме сr спазвали стриктно закона. Каквото сме могли да договорим в рамките на позволеното, сме го договорили, казали сме какви са параметрите и възможностите и този договор вече не е факт, което не е никаква драма. Продължаваме напред, другите процедури вървят.
Гвоздейков каза още, че министерството е в постоянен диалог с Еврокомисията, за да може да се реализира модернизацията на подвижния състав, заложена в Плана за възстановяване и устойчивост:
"Критерият за оценка на абсолютно всички участници - доставката на последния влак от бройката да бъде доставен през август 2026 година. И абсолютно всички участници се съобразяват с това изискване.
Имаме увереност и от компаниите, които участват в процедурите, че имат интерес също и към производство на двуетажни влакове, така че Министерство на транспорта към момента полага и ще положи всички усилия тази инвестиция да бъде реалност за българската граждани", каза министърът.
За изпълнител на доставката на 35 мотрисни влака е избрана полската компания "Песа" (PESA Bydgoszcz).