Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Онлайн търговията също подлежи на регулация

Какво показват проверките на КЗП

Христо Трендафилов Снимка: Златина Петкова

Комисията за защита на потребителите (КЗП) провежда кампания за проверка на онлайн магазини по отношение за обявените от тях летни намаления на цените.

Проверяват се най-вече търговията с дрехи и обувки. Времето е избрано неслучайно, защото към края на лятото се правят много намаления на летни стоки, обясни пред БНР-Радио София Христо Трендафилов, директор на Дирекция „Защита на потребителите при продажби от разстояние“ в КЗП.

Досега е установено, че при до 98% от проверените онлайн магазини не е посочен срокът, през който стоките се продават с намалени цени, което противоречи на разпоредбите на Закона за защита на потребителите.

Всички установени нарушители ще бъдат санкционирани, отбеляза Трендафилов.

Важно е как е показано намалението и да има срок, в който то важи.

А той може да бъде не по-малко от 1 ден и не повече от 1 месец.

Старата цена, спрямо която е направено намалението, трябва да е била валидна месец назад.

В КЗП потребителите най-често сигнализират за невърнати пари при развален договор за продажба. Това става най-често с непроверени от купувачите търговци, които се оказват некоректни.

Проверки ще се правят и извън кампанията, допълни Трендафилов.

Предстои фокус да бъдат стоките за началото на учебната година, както и дали се продават онлайн лекарства по лекарско предписание.


Онлайн магазинът предоставя възможност за бързо въвличане в търговска сделка – и на предприемача, и на потребителя. Това кара хора, т.нар. микротърговци да опитват бизнес, без да са достатъчно запознати с цялата нормативна рамка, отбеляза пред БНР-Радио София Георги Христулев, председател на УС на Сдружението на българските търговци:

"Това не е правилно и поражда проблеми. Българският търговец обича да се очи от „проба-грешка“, а не да е подготвен предварително. Така с първите глоби, наложени от регулаторен орган, онлайн търговците разбират, че не всичко е толкова лесно, колкото изглежда при дигиталния бизнес."

От Сдружението се опитват да създават съдържание, което да е в подкрепа на по-малките търговци, да могат те да се ориентират в информативна рамка.

Техническата конюнктура улеснява, но прохождащите предприемачи не полагат усилия да се запознаят с регулациите в сектора, изискванията за етикетиране, обявяване на промоции, спецификите при доставки до други страни, коментира още Христулев.

Друго масово нарушение е пропускане или нарочно необявяване на юридическите данни на дружеството, което стои зад дадена търговия.

"Все пак ако през последната година са се появили 10 хиляди търговци, изрядните са примерно 9 хиляди от тях. При много нови лица в бизнеса е нормално да се увеличат и сигналите за нарушения."

По публикацията работи: Георги Нейков

Горещи теми

Войната в Украйна