73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на Франческо Чилуфо.
Творбата изразява почитта на Маскани към Джоакино Росини и към традициите на италианската опера буфа и комедия дел арте. Премиерата е на 17 януари 1901 г. едновременно в шест италиански оперни театри – Миланската Скала, театър "Карло Феличе" в Генуа, Кралския театър в Торино, Римския оперен театър, "Ла Фениче" във Венеция, Филхармоничния театър във Верона и два дни по-късно в театър "Сан Карло" в Неапол.
С изключение на представлението в Рим, дирижирано от самия Маскани (а по-късно и от неговия ученик Роберто Моранцони), "Маските" са приети твърде слабо, а спектакълът в Генуа е прекратен по средата заради бурните прояви на недоволство от страна на публиката. През следващите четири години операта се играе спорадично в Италия, след което потъва в неизвестност. Когато Маскани преработва и представя операта през 1931 г., тя също не среща траен успех. Въпреки това спорадичните възраждания в края на XX век са посрещнати с известен критически интерес. Преобладава мнението, че Маскани така и не е успява да повтори успеха на "Селска чест". Подобни твърдения се опровергават от случващото се на фестивала в Уексфорд, особено като се има предвид невероятния успех през 2015 г. на друга опера на италианския маестро – "Уилям Ратклиф".
Заглавието на "Маските" се отнася до маските на комедия дел арте, а в пролога актьорите и техният импресарио представят героите: Бригела, пътуващ търговец; д-р Грациано, юрист; Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); Панталоне, богат жител; дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); заекващия Тарталия; капитан Спавента и неговия слуга Арлекино.
Останалите три действия са самата пиеса, в която след много перипетии Флориндо и Розаура, подпомагани от Колумбина и Арлекино, успяват да предотвратят сватбата с Капитана. Тази сватба е планирана от бащата на Розаура – Панталоне. Но вместо той се съгласява на сватбата на Розаура и Флориндо при условие, че след девет месеца ще се роди красив Панталончино. Операта завършва с радостен химн на италианската маска, изпълнен в хор от всички присъстващи.
Снимки - ФС на Уексфордския фестивал