Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Игра на нерви на българо-гръцката граница заради блокадата на фермерите

| обновено на 03.02.16 в 18:07
Снимка: БГНЕС

След няколкочасово вдигане на блокадата на граничните пунктове "Промахон-Кулата“ и "Ексохи-Илинден“  границата с Гърция отново е блокирана от протестиращите втора седмица гръцки фермери. Доброволци на БЧК раздаваха храна и вода на шофьорите, които трети ден са в граничната зона.  

Над 1000 са били тировете през нощта, когато започна първото пропускане на колоните. Много шофьори са се отказали от пътуване към Гърция, десетки камиони бяха паркирани в населените места, за да могат хората да се хранят.

Около 10 часа сутринта напрежението на границата ескалира, заради пропускането на 15 камиона от гръцка страна. Някои шофьори споделиха, че са минали срещу заплащане, но гръцките власти отхвърлиха категорично това твърдение, като уточниха, се са пуснали колите, за да изчистят междинната гранична зона. Въпреки това недоволството продължи.

300 тежкотоварни камиона бяха пропуснати в двете посоки от 11 до 15 часа, след което бе наложена пълна забрана за преминаване. На другия граничен пункт "Ексохи-Илинден" от 17 часа блокадата също е за всички превозни средства, а колоните от автомобили е над седем километра и от двете страни на границата. В знак на солидарност с гръцките фермери от няколко часа търговските обекти в  граничните населени места  са затворени

Международните превозвачи са категорични, че бюрокрацията на гишетата за пропускане и контрол на камионите е извън всякаква логика. По 10-15 минути се бави обработката на всяка кола, дори да е празна. Някои от шофьорите предложиха ответна реакция на гръцката блокада и обмисляха да затворят пътното платно на Кулата с камиони. До това обаче не се стигна.
На този етап е трудно да се прогнозира решение на кризата. Евентуално от петък нататък може да се търси някакво решение за транзитно преминаващите и да се направи коридор. Международните норми предвиждат това, коментира в предаването „12+3“ Георги Петърнейчев, председател на УС на Асоциацията на българските предприятия, свързани с международните превози и пътища. По думите му, потърпевши са най-много български превозвачи, защото те съставляват най-голям процент от транзитно преминаващите през Гърция за Италия. Той определи като загуба на време процедурата по обобщаване и предаване на данни за загубите и платените неустойки на превозвачите ни при предишни блокади на границата, което според него не е довело до никакъв резултат. Петърнейчев прогнозира, че сега превозвачите няма да се наемат отново да събират информация и да търсят възстановяване на загубите си.

Подробности за ситуацията на границата чуйте в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.