Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

100 години след Ангел Сладкаров

Александър Мутафчийски: Не обичам да стоя на едно място

След двайсет години на сцената на Музикалния театър, обичаният от публиката актьор и певец Александър Мутафчийски завършва в последните две години докторантура по оперна режисура в Музикалната академия. Казва, че прави всичко това, защото иска да посвети знанията, труда и интересите си на мюзикъла и оперетата, при това специално в Музикалния театър. Щастлив е, че за юбилейния концерт, посветен на 100 години от първия оперетен спектакъл в България, е асистент-режисьор на проф. Светозар Донев. Убеден е, че проф. Донев е енциклопедия в областта на оперната и оперетната режисура.

Колкото до това, къде се чувства по-сигурен: на сцената - като актьор и певец или като режисьор, Александър Мутафчийски отговаря с усмивка: Гледам на двете неща по различен начин. И двете са много творчески, и при двете трябва да мислиш. Като актьор по-скоро се съобразяваш с това, което ти подсказва режисьорът или диригентът. Докато режисьорската работа е доста по-интересна, защото ти трябва да измислиш всичко това. Подсказва ти го единствено авторът, като погледнеш текста или нотите, да разгадаеш някакъв код, т.е. да намериш идеята, философията на спектакъла. Да можеш да я обясниш на колегите си, на трупата, за да може тази идея да достигне чрез тях до публиката.

Александър Мутафчийски е благодарен за това, което през изминалите двайсет години е получил като солист на Музикалния театър - най-хубавите субретни (комедийни) роли, както и прекрасни роли в мюзикъла. Като режисьор, обаче, той е категоричен, че може да изрази неща, които като актьор не може. Не обичам да стоя на едно място. Трябваше да направя една крачка напред.

Какво още каза той пред Даниела Бенишева - чуйте в звуковия файл.

***

Преди 100 години - на 10 февруари 1918 г., в театър "Одеон" в София е представена премиерата на оперетата "Маркиз Бонели" от Делингер. Така трупата на Ангел Сладкаров, бивш солист на Шуменската оперетна дружба, поставя началото на професионалната оперета у нас.

Век по-късно - на 10 февруари 2018 г., Музикалният театър чества със специален концерт 100 години от първия оперетен спектакъл в България. Може би малцина знаят, че след 1918 г. до Втората световна война в България е имало девет частни оперетни театъра, които са били изцяло частна инициатива, без никаква помощ от държавата.

В концерта, посветен на 100-годишнината от началото на професионалния оперетен жанр, са включени откъси от емблематични оперети и мюзикъли, поставяни през годините на сцената на Музикалния театър. Сред тях са: "Царицата на чардаша", "Веселата вдовица", "Цигански барон", както и "Котки", "Целуни ме, Кейт", "Българи от старо време". Режисьор на концерт-спектакъла е проф. Светозар Донев, а негов асистент е любимият на публиката Александър Мутафчийски.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Преди покупка на автомобил втора употреба, задължително го прегледайте в сервиз

Голяма част от автомобилите по софийските пътища са амортизирани или са с технически проблеми. Не са малко и шофьорите, които правят компромис по отношение на състоянието на гумите на автомобила, който управляват. Над 70% от колите, които се движат по пътищата у нас са над 15-годишни. Годишният технически преглед не е достатъчен, за да сме..

публикувано на 03.02.25 в 09:14

Следва период на захлаждане, в София днес температурата ще е около 7°

Днес вятърът ще се ориентира от северозапад, в Източна България от североизток, ще се усили и с него ще нахлува студен въздух. Облачността над почти цялата страна ще се увеличи и на места ще започнат превалявания от дъжд, който с понижението на температурите, вечерта и през нощта срещу вторник във високите полета, Предбалкана и североизточните райони ще..

публикувано на 03.02.25 в 07:35
Сливница

Сливница е втора Шипка

Време е за поредното ни гостуване в Сливница. Този път започваме с Младена Шуманова - педагогически съветник в Професионалната гимназия по транспорт и с ученика в 8 клас Александър Русков за създадената преди 2 години междуучилищна телевизия: "60 години сме град, но имаме много история, населено място сме от древни времена, на Римски път сме. В..

публикувано на 02.02.25 в 11:14

Историята оживява - Радиотеатърът, части 1 и 2

Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът  е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..

публикувано на 01.02.25 в 16:00
Кино “Модерен театър”

Софийски разкази - Кино “Модерен театър”

Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...

публикувано на 01.02.25 в 15:00
Михаил и Кристина Белчеви

Адресите на любовта - Михаил и Кристина Белчеви

Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише.  Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..

публикувано на 01.02.25 в 13:55
Йосиф Аструков

Малките поколения са по-самотни

„Самотният зрител“ – огледало на обществото ли са новите сериали? Още по темата с Йосиф Аструков ,  Институт за изследване на изкуствата - БАН: "Темите не са нови, датират още от ТВ - хората са седнали заедно и гледат. Сега всеки се разцепва на малки екрани. Ако гледаш комедия и не ви е смешна, а цялата зала се тресе, и на теб ти става смешно...

публикувано на 01.02.25 в 11:46