Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
Излезе годишният доклад за развитието на роботиката в България на Професионалната асоциация по роботика, автоматизация и иновации PARAI. Това е шестото поред издание на традиционния доклад "Българските успехи в роботиката и автоматизацията" и проследява развитието на сектора на високите технологии у нас през 2023 г. Той показва положителните..
Софийският университет "Св. Климент Охридски" въвежда нова магистърска програма – "Астробиология". Тя е интердисциплинарен проект на Биологическия Факултет, Физическия Факултет, Факултет по Химия и Фармация, Геолого-географски Факултети и Философския Факултет на СУ "Св. Климент Охридски". Програмата цели да отговори на научното търсене в..
По данни на Евростат над 10 години е разликата в средната продължителност на трудовия живот в България спрямо останалите държави в Европейския съюз. С повече от 2 години се е повишила очакваната продължителност на трудовия живот през последните 10 години. Пред радио София политологът и пазарен анализатор Даниел Василев коментира, че това се..
Европейската инициатива "Нощ на театрите" тази година ще бъде на 16 ноември. Българското издание ще се проведе за дванадесета поредна година, а организаторите избраха "Изправени пред сянката" за основно послание. Зад идеята за "Нощ на театрите" стои Елеонора Роси - театрален режисьор, актриса и преподавател по Драма в..
На 9 и 10 август 2024 г. ще се проведе третото издание на фестивала My Sofia Youth with Causes, посветен на модерния млад градски човек. Тазгодишното събитие ни посреща отново с музика под открито небе на любимата лятна сцена на Kino Cabanа, арт ателиета и работилници, суинг и супер нашумелите К-поп танци и спортни предизвикателства,..
Преди броени дни, на 5 август в Каменна зала на Културен център "Двореца" в Балчик бе официално открита изложбата "Разкази от злато и сребро" от доц. д-р Бони Петрунова – директор на Националния исторически музей (НИМ). Експозицията е посветена на 100-годишния юбилей на "Двореца". Посетителите ще могат да разгледат оригинали на..
Дни преди зрелищния Персеиден дъжд, джаз музикантът Боби Вълчев ще изнесе уникален концерт в Античен театър в Пловдив заедно с Биг Бенд Пловдив. Събитието, което ще се проведе на 9 август в 20:30 часа (19.30 отварят врати), обещава да бъде незабравимо за всички почитатели на музиката и звездното небе. В навечерието на Персеидния дъжд, който тази..