Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
В новата седмица в студиото на "Форум" своите коментари по злободневни теми от обществения и политическия живот ще дадат политолозите Светлин Тачев и Атанас Радев. Ето и част от темите, по които ще коментират гостите на Лъчезар Христов: Политически обзор на годината – избори, блокажи, коалиции и предизвикателствата пред демокрацията Политиката на..
Над 96% от децата в България имат минимум по един кариес. Голям е процентът с усложнения заради нелекуван кариес. Това показват резултатите от Националната програма за профилактика на оралните заболявания при деца от 0 до 18 години у нас. Според статистиката 71% от децата до 5-годишна възраст имат кариес на млечните зъби. При подрастващите до 12..
Над 900 отводнителни съоръжения са почистени за последните два месеца по основни трасета, свързващи града. Това съобщава на сайта си Столичния инспекторат. Целта е да се осигури проводимост на дъждоприемните шахти като се почистват наноси и отпадъци. Процесът се извършва механизирано със специализирана техника в условия на безопасност...
Остри въпроси към днешната демокрация задават с/в творби в галерия "Квадрат 500" двама художници с различна националност, но известни със своите провокации и чувствителност по обществено значими явления и събития. Андрей Молодкин (Русия) и Сантяго Сиера (Испания) за пръв път се представят в България. Тяхната съвместна експозиция,..
Има още време докато новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп влезе в длъжност в началото на следващата година, но намеренията му дават основание на редица европейски държави да се опасяват от зараждаща се търговска война. Засега за плановете на Тръмп може да се съди по смелите му заявки от предизборната кампания за универсална митническа ставка..
Наградите Effie са известни сред комуникационните експерти, рекламодателите и агенциите в световен мащаб като най-изявеното признание в бранша и награждават всички форми на маркетингови активности, които допринасят за успеха на търговските марки. Организатор на конкурса у нас е Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА). Тези награди са..
Две свои книги ще представи пред почитатели и студенти актьорът Димитър Маринов тази вечер (Клуб "Перото", 18:00 ч.). По думите на самия автор, "Към сцената" и "Към екрана" не са учебници, а пътеводител, наръчник за актьора , в които разглежда различните методи/школи на обучение, особеностите на кастингите и някои професионални тънкости и..