В Световния ден на радиото всяка година се вглеждаме задълбочено в нещо, с което сме свикнали и което значителна част от населението на света използва, т.е. слуша всеки ден. За тези хора радиото е начин хората да се чувстват свързани с местната общност, да са информирани какво се случва - не само там, където живеят, но и в региона, в цялата страна и по света. За нас винаги радиото е имало функцията да информира, да образова, да забавлява. Но днес радиото има и друга изключително важна роля - да свързва хората. И днес, в Световния ден на радиото, ние отбелязваме именно тази социална роля на радиото, как то събира своите слушатели и променя живота им, казва Греъм Диксън, който отговаря за радиото в Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). В EBU Греъм Диксън идва от Би Би Си, където е ръководил културния канал на радиото (BBC Radio 3).
Една от важните характеристики на тази медия е многообразието и именно това е водещата тема за тазгодишното издание на Световния ден на радиото. От друга страна многообразието прави споделянето на материали по-трудно, защото всяка станция, всяка програма си има специфика.
“Ето, вие ще дублирате моето интервю на български, така че езикът е друг елемент, който прави споделянето на едни и същи материали трудно. Това, което направихме тази година от страна на Европейския съюз за радио и телевизия, освен обмена на малко музика, е да насочим вниманието на радиостанциите-членки към темата за многообразието, с която повечето от тях така и така са свързани постоянно и да им предложим пътища, по които да я разгледат и включат в своите програми. Иначе музикалният ни проект е доста интересен, защото поискахме от радиата в EBU да споделят песни или пиеси, изпълнени от представители на малцинствата в тяхната страна. И тук е другата важна роля на радиото - да ни помага да разбираме по-добре тези, с които си съжителстваме, както и тяхната култура”, казва Греъм Диксън.
По думите му едно от основните предимства на радиото е нещо, което преди 20 години се е считало за недостатък - фактът, че радиото е ненатрапчива медия, която не ангажира изцяло вниманието. Повечето хора все още слушат радиото предимно и най-вече на живо (около 90% се слуша така), но радиото “on demand”, различните подкасти доказват, че аудиото винаги ще присъства в обществения живот.
Диксън разказа, че колегите му от телевизията често са подчертавали, че телевизионният формат изисква да се концентрираш изцяло върху него, докато радиото си е просто там, като атмосфера. Това, според него не е недостатък, а предимство. “Можеш да не прекъсваш ритъма на това, което изпълва ежедневието ти и същевременно да се обогатяваш, слушайки радио. Всичко това го прави изключително силно именно като съпътстваща живота ни медия”.
В детството за Греъм Диксън радиото е откривателско пътешествие. Той става част от Би Би Си като продуцент на предавания за класическа музика, въпреки че родителите му не познават и не разбират класическата музика, за него радиото се превръща в отворен прозорец към един по-голям свят отвъд границите на мястото, където живее. Затова е убеден, че специално общественото радио предлага достъп на абсолютно всеки до висококачествени програми с различните гледни точки, добре продуцирани, с високи критерии за професионализъм. Програми, които разширяват хоризонтите далеч отвъд нашия живот и местообитания и това е от изключителна важност.
“Има стотици причини да се слуша повече радио, но мисля да се върна към ранните години на първите обществени радиостанции и тяхната мисия - слушайте, за да сте по-добре информирани, за да се образовате, за да се забавлявате и за да се почувствате част от общността на вашето село или вашия град, за да сте свързани със света, в който живеем”, казва той и допълва, че слушайки програмите с високи критерии при подбор на теми и реализация, хората ще бъдат предизвикани и ще се развиват. “Слушайки радио, ще опознаете многообразни идеи, с които иначе може би не бихте се срещнали във вашето ежедневие, а това обогатява всеки от нас”.
Коментатори във "Форум" тази седмица са зам.-председателят и член на Управителния съвет на Българската асоциация по информационни технологии доц. д-р Наталия Футекова и образователният иноватор Ангел Георгиев. Заедно с водещата Елена Пъневска, част от темите, които дискутираха бяха: - Проучване на Института за пазарна икономика - професионалното..
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
На 17 февруари 2025 г., стартира 17-ото издание на Програма "Европа“ на Столичната община. За поредна година целта е сътрудничеството между гражданското общество и местната власт в София в прилагането на добри европейски практики на местно ниво. Пет са одобрените приоритетни области, като тяхното финансиране е по 250 000 лв., каза пред Радио..
"Аника в градините на Людмил Георгиев" е съвместна изложба на известния български графичен художник Людмил Георгиев и 10-годишната Аника Козева. Изложбата ще бъде показана в галерия "ГрафикАрт" от 12 до 26 февруари. "Изложбата трябва да се види, а историята да се разкаже. С бащата на Аника си говорихме в моето ателие, а Аника се беше разшетала из..
Вейповете и останалите бездимни изделия са новата мода, която предизвиква интереса на децата, коментира пред Радио София Яна Алексиева - изпълнителен директор на Асоциация "Родители“ и магистър по Детско-юношеска и училищна психология. Тя добави, че всичко, което е забранено, в даден момент започва да изкушава тийнейджърите. "Всичко, което чуваме..
Романът "Скарида" е забавен разказ за нелепиците, абсурдите и тъгите на едно непроменящо се и непроменимо всекидневие. Негов автор е Димитър Коцев-Шошо, който според издателите на книгата, е роден и кара в София своето щастливо детство, което все още не е завършило, а това е добра новина за всички почитатели на неговото творчество, защото не..
За справяне с проблема с употребата на вейпове сред тийнейджърите, опитът на другите държави сочи, че голяма част от тях са прекратили вноса и производството им, каза пред Радио София д-р Гергана Гешанова - председател на коалиция "Без дим". "В много държави е абсолютно забранено транспортирането на такива количества, съхранението им и..