Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българи създават екологичен дизайн за германски автомобилен гигант

Атанас Енев

Едно от най-смислените неща, които една компания би могла да направи в днешно време, е да се занимава с внедряването на устойчивост. В това е убеден арх. Атанас Енев от компания за устойчив дизайн и еко иновации. След като завършва образованието си, той започва работа в компания за проектиране, където насочва интереса си към т. нар. "кръгови модели" - бизнеси, които работят, използвайки отпадъчни продукти или такива, които са на ниска цена, но могат да произвеждат продукти с висока добавена стойност.

Идеята, върху която стъпва изграждането на иновативната компания, е комбиниране на агрокултурен отпадък с гъбен мицел, който може да създаде композит. Подобни разработки са известни по света, но се оказва, че България има сериозно предимство в научно-развойната дейност и е подходящо място за производство, което може да конкурира високата цена на екологично чистите технологии.

Друг проблем при тези технологии е, че трудно се прилагат в по-голям мащаб, в сравнение с пластмасови алтернативи. Има и системен проблем при създаването на устойчивост и екопродукти - дори и при наличие на най-екологичната технология, ако една държава няма подходящата инфраструктура за използването й, ефектът ще бъде слаб.

Атанас Енев разказа за сътрудничеството с германски автомобилен гигант в Щутгарт. Фокусът на осъществяваните проекти е създаване на екологично чиста част, която се използва в асемблирането на автомобили. Разработката започва с анализ на пазара на алтернативни материали, след което се избира материал, който произвежда четири пъти по-малко въглероден диоксид. Следващата стъпка е избор на технология, благодарение на която се ускорява процеса на производство и се намалява разхода на енергия. Третата част включва създаването на дизайн, който позволява използването на една конструктивна част за шест различни модела автомобили. За нейното изработване са избрани растителна пластмаса, която съдържа 40% рециклиран продукт, и термопластичен еластомер, изработван от рапично масло.

Въпреки огромните производствени мощности и богатството от технологии, големите фирми изпитват сериозен натиск от клиенти и от други компании да се развиват в сферата на устойчивия дизайн и те се нуждаят от бързи прототипи и бързо въвеждане на иновации и тестване и анализ на материали.

Визията на компанията, представлявана от Енев, е да помогне на голямата индустрия да мине от линеарен процес на производство, при който се изхвърлят ресурси, в устойчив, кръгов процес на производство. А стратегията за постигане на тази визия е да се работи заедно с индустрията, без да се отрича и изхвърля всичко постигнато, а да се работи гъвкаво, с достатъчно проучвания и бързина за създаване на уникални кръгови продукти в помощ на големите индустриални гиганти.

Още интересни подробности от областта на устойчивия дизайн иновациите можете да чуете в интервюто на Катя Василева с Атанас Енев.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13