Информацията е наистина ценност в днешния свят. Ценност са и фактите, но способността да различаваш факт от мнение или от подвеждаща информация е много нужна в дни на криза и изпитания като пандемичната ситуация.
Именно информацията е инструментът, с който можем да потиснем надигащата се паника или да посеем здравословен страх, който повече да ни дисциплинира.
Това защити като мнение Ирина Недева – чийто глас е добре познат от ефира на програма „Хоризонт“ на БНР и която е председател на Асоциацията на европейските журналисти в България.
В режимите на извънредност има и полезни неща, каквито са необходимите мерки. Но от всеки един от нас зависи балансът и безопасността в обществото.
В медии, които гонят сензациите, е много по-вероятно да се прибегне до подвеждаща или непроверена информация, да се прави двусмислена интерпретация.
„В подобни ситуации публичните институции, овластените лица могат да се подхлъзнат с убеждението, че знаят как правилно да постъпят и че няма нужда от медии и журналисти. Напротив, има нужда от хора, които да продължат да задават въпроси, и дори - неудобни въпроси. Замлъкването на журналистите ще доведе до по-големи опасности за обществото. Ако няма достатъчно информация, хората ще я заместят със слухове.“
В дните на извънредната ситуация медиците са хората на първа линия в борбата със заразата, но журналистите също са изложени на риск. Те не спират да информират, защото реалната ситуация, посланията и мерките трябва да достигнат до хората и те да ги разберат, допълни Недева.
Неслучайно от АЕЖ още на 15 март са излезли с декларация, в която се призовават работодателите да осигурят защитни средства за своите репортери. Ангажимент за предната линия на фронта трябва да има и държавата.
„Трябва да се спазват мерките, но в същото време не бива да спира информирането от страна на журналистите. Млъкването на медиите ще има противоположен ефект. Опасно е както да бъде подценена ситуацията, така и надценена. Изключително важно е, ако разберем, че поднесената информация е подвеждаща, бързо да е коригираме.“
Ирина Недева съобщи, че за улеснение на журналистите на сайта на АЕЖ ще бъдат публикувани линкове към страници, които предлагат достоверна информация по проблема коноравирус.
Чуйте целия разговор на Лили Големинова с Ирина Недева.
"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.
Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..
„О(б)твързан“ – премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..
Покана за София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..
Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..
Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..
В края на седмицата адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, за съжаление, трябваше да започнат коментарите с тема, която беше актуална в понеделник: Пореден жалък и неуспешен опит за избор на председател на българския парламент. Но техните разсъждения обхванаха още: В Пътна полиция се правят "реформи" – защо и за кого; "МВР се управлява..