Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Код Строител:

Валентин Николов: Строителството е съществено за преодоляване на последствията от Covid-19

Снимка: Рени Николова

След трудни и продължителни преговори, Фондът за възстановяване и финансовата рамка за следващия период е вече факт. 

“Когато пандемията се разрази в Европа, всички изпаднахме в шок. Доколкото пандемията е безпрецедентно явление в съвременния свят и липсва опит, то и реакциите бяха разнопосочни и противоречиви. Изминалите месеци обаче показаха, че в средносрочен и дългосрочен план реакцията на ЕС е адекватна, обмислена, съгласувана и в края на краищата правилна. Различни мнения, тези, спорове, аргументи, но истината се ражда в спор. Планът за възстановяване е продукт на този подход”, казва Валентин Николов - изпълнителен директор на Камарата на строителите в България.

Още в началото на пандемията и очертаващата се икономическа криза, много експерти в Европа и света отбелязаха, че един от основните двигатели на процеса по преодоляване на последствията, е строителството. Цели сектори буквално затвориха, докато строителният отрасъл продължи да функционира. Мнозина видяха още тогава в строителството възможност за запазване, дори увеличаване на заетостта и обемите. Понятието „реновационна вълна“ залегна като крайъгълен камък на европейската политика впоследствие.

Сред основните направления на плана за възстановяване е „Зелената сделка“. Разглеждана в най-широкия ѝ аспект. Реновация на обществени и жилищни сгради с цел намаляване енергийните разходи и въглеродните емисии. “Това направление не е ново, нито за европейските страни, нито за България. Сега обаче получи силен импулс и нов мащаб. Като страна сме много по-готови от повечето партньори в съюза. Имаме готови и утвърдени проекти за саниране на 3250 многофамилни жилищни сгради на обща стойност 1.6 млрд. лв. В различна степен на готовност са още близо 2000 проекта”, допълва Николов.

Преструктурирането на въгледобивната промишленост и енергетиката непрестанно се отлага и забавя, но според Камарата на строителите - това е грешка, защото това ще стане рано или късно.

“Разликата е, че сега това може да стане организирано, обмислено, етапно и да се възползваме от фонда за възстановяване. Хората, които ще трябва да сменят професията си, най-добре могат да се реализират в сферата на строителството и като умения, и като размер на заплащането. Това значи квалификация и преквалификация, достатъчно голям обем работа в строителния сектор, правилно райониране на процеса в годините и т.н. Следващият аспект на зелената сделка са отпадъците. Всички - битови, строителни, индустриални. Тук следва да се приложи съвършено нов подход, който е мащабен и дългосрочен”, допълва Николов.

КСБ съвместно с КАБ и другите браншови организации в сектора, обсъждат иницииране на мащабна програма за цифровизация на местната власт. “За да говорим за дигитализация на проектирането, на строителството и експлоатацията - процесът трябва да започне именно от общините. Любопитна подробност в хода на проучванията на тази тема през последните месеци е единодушието на всички и пълната подкрепа - кметове, главни архитекти, администрация. Една такава програма би получила одобрението на ЕК, съответното финансиране и след 3 - 4 години може да е работещ механизъм - самовъзпроизвеждащ се и развиващ се”, обяснява той. 

Следващото направление е „Свързаност“ – между отделните части на Европа, между отделните страни, региони и области.
“В нашето общество битува една парадигма, свързана с магистралите и пътищата – че прекалено много пари се харчат в това направление. Истината е, че и в това отношение България е на опашката на Европа и въпреки направеното през последните години, все още сме далеч от средноевропейските показатели.

Замислил ли се е някой, че ние сме единствената страна в Европа, която има магистрална връзка на столицата си само с една съседна страна и с нито една от ЕС. Магистрала Хемус, София – Видин, Струма, отклонението на Хемус до Русе, магистрала Черно море, околовръстното на София, тунелът под Шипка. Списъкът е дълъг и всичко това ни чака нас. Ето такива проекти ще финансира ЕК”, категоричен е Николов.

Чуйте целия разговор в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 14.01.25: Защо в богатия, презадоволен свят възникват войни?

Във "Форум" продължава седмицата на Иво Инджов и Аркади Шарков. Двамата коментатори днес се спряха и разсъждаваха по  темите: Здравеопазване с реформа безкрай. Бюджетът за 2025 г. Комисията по правни въпроси спря избора на Сарафов за главен прокурор В деня преди връчването на първия мандат след предсрочните парламентарни избори на 27..

публикувано на 14.01.25 в 18:50
Неделя Сярова

Новият проект "Поколение Земя" на "Гринпийс" - България е насочен към младите хора

“Грийнпийс“ – България обявява прием за Академия "Поколение Земя" . Инициативата е се организира за първи път и е насочена към младите хора, целта е те да получат нужната подготовка, да запознават ученици по достъпен и разбираем начин с устойчивото развитие и климатичните действия. Инициативата е част от международната дейност на..

публикувано на 14.01.25 в 17:39
Стадион

Общината встъпва във владение на стадион "Герена"

Столичната община започва поетапно описване на сгради и вещи, а респективно и встъпване във владение на стадион "Георги Аспарухов" и спортния комплекс, съобщи в социалните мрежи кметът на район "Подуяне" Кристиян Христов . Собствеността бе безвъзмездно прехвърлена от служебното правителство преди повече от три месеца.  "Започваме 2025 година с добри..

публикувано на 14.01.25 в 17:17

Ваня Григорова очаква подкрепа в СОС за спиране на 2 нощни автобусни линии

Извънредният труд на водачите в столичния автотранспорт е средно по 35 часа на месец към декември 2024 г. или общо 420 часа на година. Според закона максималният брой извънреден труд е 150 часа на година. Според данните от края на септември, има недостиг на 258 водачи.  Тежките условия на труд и липсата на почивка при водачите на градския..

публикувано на 14.01.25 в 16:35

В Самоковско пътищата са проходими, но снегът не спира

Снеговалежът в Община Самоков е най-обилен от 12 години насам. В момента всички пътища са почистени – и от републиканската, и от общинската мрежа. Снегът се спира да вали, но пътищата са проходими. "Не е толкова тежко, колкото в края на декември. Полагаме усилия да извозваме камари сняг, за да има видимост около кръстовища и училища –..

публикувано на 14.01.25 в 15:49

През март предстои ново издание на Фестивала "Възможното образование 2025"

От 6 до 9 март в София ще състои ново издание на Фестивала "Възможното образование 2025". Фокусът тази година ще е върху човеколюбиви истории от класната стая, разказани от учители, родители или ученици. Пред Радио София Нели Керемедчиева сподели, че това ще е първото цяло издание на фестивала от 2020 г. насам. "Преди това имаше три..

публикувано на 14.01.25 в 15:38

Академия обучава и подкрепя предприемачи от Кърджали, Хасково, Благоевград и Силистра

Вече 8 години "Академия за местни предприемачи" подпомага хора с предприемачески идеи от различни райони в страната, които искат да стартират собствен бизнес и да допринесат и за развитието на съответния регион. "Това е акселераторска програма, в която хора с идеи или със започнал бизнес в рамките на 3 месеца се обучават да го развият..

публикувано на 14.01.25 в 15:35