Когато преди 40 години, малко преди девет сутринта на 9 декември по „Хоризонт” една след друга минаха песен на „Бийтълс” и на Джон Ленън беше ясно, че нещо се е случило. Посмъртно не получи място до Висоцки в поредицата „Поети с китара” на издателство „Христо Г. Данов” (бяха се спрели до бъдещия нобелист Дилън), но по същото време не по-малко уважаваната „Народна култура” издаде прекрасните му преводи на Георги Рупчев. Сега вече има и други китаристи - особено джаз, които правят от поезията на Ленън добри импровизации, за разлика от повечето поп и някои от рок-кавърите ѝ. Всъщност, първите дами на джаза още в шейсетте обръщат внимание на мелодичната страна на музиката на „Бийтълс”, хармониите им привличат аранжори на биг-бендове, да не говорим за транс-жанрови проекти като „Тропически трибют” или Кралският симфоничен оркестър с хор.
Всеки уважаващ се лейбъл от време на време пуска компликации със свои артисти, включително джаз, с музиката Ленън и компания. По-редки, да не кажа единични са кураторските такива, където покрай по-известните имена има шанс да се открият и нови надежди, както и да се попадне на спорадични свирения на звезди в подобни компании. Французите от Wagram" правят точно това в навечерието на мрачната годишнина. Над половината избрани изпълнители са слабо известни, за други сме говорили по един или друг повод.
Селекцията включва песни от и след периода на „Бийтълс”, някои от които в повече от едно изпълнение („Come Together”, „Imagine”). Някои от музикантите (Нюен Ли, Ииро Рантала) са свързани с естетиката на Зиги Лох и „АСТ”, други, като „Пинк Търтъл” - с програмни „гавъри” и коледни колекции.
Няколко думи и за имена, за които може би тепърва ще се говори. Приятнa е изненадата арфа-китарата на свързания по-скоро с киното и с преподавателската дейност Стивън Бенет, който също фигурира на два пъти в плейлиста – все пак има три албума с музиката на „Великолепната четворка“. Добро е и соло пианото на Бил Еншъл. Имаме поп-джази вокал и саксофонно соло в „Jealous Guy", както и класическото джаз-пиано трио на Лин Ариал.
Няколко са дамските трактовки - класическа на Таня Мария, фънки на „Strawberry Fields Forever”, акустичен опит с убедителен инструментален финал върху по-малко привличащата внимание „Nobody Told Me”, романтично дуо в „Beautiful Boy”, убедително интро и последващ речитатив на „A Hard Day's Night", с интрига до финала. Предпочитащите провокации в стил Ленън няма как да останат безучастни към далекоизточната звучност на „Come Together”, лично за мен - квинтесенция на „John Lennon in Jazz (A Jazz Tribute to John Lennon”).
На 25 април от 19.00 ч. в Първо студио на БНР Оркестърът за народна музика с диригент Димитър Христов ще представи деветото издание на "Ритъмът на Балканите". В концерта публиката ще има възможността да чуе впечатляващи изпълнения на традиционна балканска музика от невероятните Неда Николич от Сърбия (фрула), Байса Арифовска от..
В едното от двете най-големи събития в областта на музикално-сценичните изкуства, заедно с “ Фантомът на операта “, които белязват ярко столичния афиш през изминалата и тази седмица, се превърна премиерата на Националния ни балет на “Великият Гетсби“ – спектакъл на знаменития хърватски хореограф Лео Муич по музика на Гершуин, Бърнстейн, Барбър и..
35 години след премиерата си, след близо 14 000 спектакъла и баснословни приходи, миналата година – на 16-и април, най-дълго играният на Бродуей мюзикъл – “Фантомът на операта“ на Андрю Лойд Уебър, слезе от афиша на нюйоркския Majestic Theatre заради постпандемичната криза. Знаменитият продуцент Камерън Макинтош обеща, че някой ден “Фантомът“ ще се..
Преди дни най-големият карго самолет в света - Боинг 747 Freighter, кацна в София с декорите за предстоящите спектакли на “Фантомът на операта” у нас. Знаменитият мюзикъл на Андрю Лойд Уебър ще се играе от 11-и до 21-и април в зала 1 на НДК. Една от най-мащабните продукции, гостували някога на българска сцена, пристига със стотици тонове декори,..
В „Радиокафе“ в четвъртък гостува Ларс Карлин, роден в Швеция, понастоящем първи тромбонист на Симфоничния оркестър на Датското национално радио. Той е в България по покана на сдружението „Брас перспективи“, представено от Атанас Карафезлиев, който пък е първи тромбонист на Симфоничния оркестър на БНР, така че в студиото ни бяха представени цели..
Голямата награда на Международния музикален конкурс "Златният глас" в Малта в две от категориите спечелиха младите изпълнители от Националния дворец на децата. За БНР вокалният педагог Светлана Струнджева даде подробности за представянето на децата: "Нашите представители от Националния дворец на децата в лицето на вокална формация "Sweet teens" беше..
Световната слава на българското певческо изкуство е безспорна. Детският хор на БНР, със своята 64-годишна история, вече има легендарен статут у нас и на световната сцена. Певческата формация е изнасяла концерти на почти всички континенти, с репертоар от ренесансови до съвременни композиции. Ню Йорк, Вашингтон, Лондон, Париж, Берлин, Москва, Виена,..