Израелското министерство на просветата е наредило да се съкрати с една трета материалът, върху който ще се явяват абитуриентите на зрелостни изпити през 2021 г. Учителите са поискали въпросите в тестовете на матурите да са само върху половината от предвидения учебен план. Причината е, че учениците усвояват не повече от една трета от преподавания материал, чрез дистанционно обучение.
Не така мисли обаче д-р Авив Цензор - преподавател по математика в Техниона (Политехниката) в гр. Хайфа, създател на програмата „Ново направление“ - общ проекта на Министерството на просветата и Техниона. През 2019 г той подготвя филми върху материала по математика за зрелостници. Това не са заснети уроци, в които някой обяснява формули и задачи, изправен пред черната дъска. Това са серия от анимационни филмчета и клипове, илюстриращи и най-сложните за разбиране формули и математическа теория със шеги и анекдоти.
Ефектът Ави
“Опитът ми да записвам лекции в Техниона бе заимстван веднага от много университети по света”, казва д-р Авив Цензор. Още преди дистанционното обучение заради Covid-19, той прави дигитални уроци за зрелостниците в 9 училища, при тези които се явяват на най-трудното ниво на матурата (в Израел матурите по всеки предмет са на 4 нива).
Преди да пусне по нета своите лекции, д-р Авив Цензор експериментира с учители, за да разберат те самите какво чувстват учениците. Той написва формулата „а + в=в+ а“ и кара учителите да попълнят тест с 3 отговора - формулата е вярна; не винаги е вярна и не съм уверен. “Самият факт, че някой ги пита, те приемат като уловка и мнозина отговориха,че не са сигурни. След като учителите се усъмниха в аксиома, какво да кажем за учениците. При фронталния начин на обучение се разчита, че учителят ще представи учебна материя, а учениците ще я възприемат, запомнят и че ще приемат, че тя е безусловна истина”, коментира д-р Авив Цензор.
Ясно е, че учениците които не обичат математика, всъщност не я разбират. Защото за да се разбира, трябва да се развие математическо мислене. При академичния начин на преподаване се дава възможност да се усъмнят в преподаваното, дори да направят собствени грешки, защото това е пътят на откритията. В момента, когато решат даден проблем, учениците добиват увереност в себе си и не са зависими от никого. При тези, които твърдят, че не обичат математика, някъде по пътя на учене са се поизтрили някои от тези ценности и норми на преподаване.
“Академичният подход предполага разбиране на материала, а не наизустяване. Обикновено примерът ми за това е да посоча най-дългата и най-сложна формула от таблицата с формули. Давам да я погледат 5 минути и да я напишат на лист. Малцина могат да го сторят. Сред това други 5 минути, показвам компютърна анимация и разказвам няколко забавни анекдота, как ученият въобще стигнал до тази формула. Карам ги да я напишат или да я изведат сами. Не се затрудняват. Доказвам, че до нещата може да достигнеш сам, без да ги търсиш в таблицата, което понякога е трудно в изпитното напрежение”, допълва д-р Авив Цензор.
Защо е привърженик на комбинираното обучение? При събиране на знания по даден проблем, той използва много технически прийоми, но и дава възможност ученикът сам да събере необходимата информация по даден въпрос. Не е необходимо да е в клас. Може да е в автобуса, на път за училище - по мобилния си телефон. Всичко е онагледено с различни филмчета, анимация, схеми и примери от реалния живот. Това е в етапът на дистанционното обучение. Досега това се е преподавало в клас. Използвахме учебното студиото на Техниона, а не класна стая с черна дъска.
“Гледайки филмчетата и илюстрациите, учениците сами трябва да научат материала. Сред това им даваме, например, алгебрична графика и те могат да я изменят както искат. Играейки си, могат да стигнат до изводи, които на учителя би му било много трудно да обясни, непрекъснато чертаейки и триейки по дъската”, допълва той.Експериментирайки с графики, учениците развиват пространственото си мислене, което помага и за решаването и на друг вид задачи.
В края на всеки етап от преподаването има задачи, които ученикът би могъл веднага да реши. Ако отговорът е правилен, преподаването продължава. Ако не е, компютърът връща курса назад, за да се припомни нещо от предните лекции, ако е необходимо може да се гледа няколко пъти. Следва друга задача и обикновено там отговорът е правилен. Ако компютърът реши,че отговорът е налучкан, дава задача с видоизменени параметри. Така ученикът тренира и е по-уверен в себе си.
Интерактивното обучение, дава възможност обучаваният да определи темпото, за да разбере наученото и да е уверен в клас, където е вече учителят. Учителят задава въпроси, но и учениците вече знаят достатъчно за да питат. И това е процесът на запомнянето на наученото. Учителят дава по-сложни задачи и така подготвя учениците за изпит, като смъква ненужното напрежение.
В анкети, след първата година, ученици и учители са потвърдили, че този метод е добър, а и учението е по-лесно.
“Започнахме много преди другите да са принудени да учат дистанционно, да създаваме методика, която е комбинирана между академичен подход на преподаване и фронталното обучение в средните училища. Това е нещо качествено различно от механичното пренасяне на досегашното обучение вече с електронни средства. При нас никой не се оплаква, че не може да се съсредоточи или че учителят не може да ангажира целия клас”, допълва д-р Авив Цензор.На днешния 25 април 2024 година гости в предаването "Форум" бяха Емил Соколов и Стоян Панчев. Те се спряха на следните теми: Политическите акценти от деня Ден преди да спре да заседава редовно: парламентът отстрани председателя Росен Желязков ПП-ДБ-СС пак поискаха Благовест Георгиев да се оттегли от Столичния общински съвет Повече..
Стартира проект за популяризиране на социалните услуги сред църковната общност озаглавен "Социална свързаност и подкрепа". Началото беше дадено с двудневен семинар на 25 и 26 април 2024 г., като събитието се провежда в село Горна Малина и град Елин Пелин. Домакини на семинара ще са Центровете за социална рехабилитация и интеграция "Свети Йоан..
Европейският орган по труда ( ЕОТ) организира Информационни сесии в България с насоченост към български сезонни работници в селското стопанство във Франция. В тях на 24 и 25 април 2024 г. ще вземат участие експерти от администрацията на Националната комисия за борба с трафика на хора (НКБТХ), както и местните комисии за борба с трафика на..
На 30 април ще се открие Третото издание на Международния фестивал за класическа музика и изкуства "Артис". В предаването "Радиокафе" с акцент по темата е разговорът с Ваня Пешева – създател на фестивала, и младата участничка Йоана Милкова . "Преди няколко години стартирах тази идея за фестивал с единствената цел да предоставя възможност..
С майските празници се поставя и началото на морския туризъм. Оказва се, че почивката тази година ще ни струва около 10-15% повече. Много от българите ще предпочетат отново да пътуват за празниците, като една от обичайните дестинации е не само Гърция, но и нашето Черноморие. Подробности разказа Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на..
Българският джаз китарист Хари Тончев от 2 седмици е в България и се готви за сценична изява с формацията си, в която участват и контрабасистът Даниеле Феббо и барабанистът Борислав Петров. Китаристът е роден в Пловдив, но от 2019 г. живее в предградията на Чикаго и се изявява в различни американски щати. Пред БНР-Радио София той посочи,..
Как се празнува Лазаровден в село Шишковци – родното място на художника Владимир Димитров-Майстора? Това може да разберете, ако се отзовете на поканата от кмета Илияна Петрова, и посетите селището на 10-ина километра от Кюстендил тази събота, 27 април. "Спряхме се на този празник, заради позабравените традиции – обясни пред БНР-Радио..